thuismetsijtze.reismee.nl

Een andere kant van de muziek.

Het is 2 januari, de feestdagen zijn voorbij, het gewone leven begint weer na twee weken van samen zijn met familie en vrienden, vandaag een broodje kaas in plaats van een uitgebreid kerstdiner of oliebollen, we hebben het goed in Nederland. Het was ook feest in de studio van de top 2000, de presentator liep lachend rond, sloeg mensen op de schouder, kon zich nauwelijks een weg banen door het massaal toegestroomde publiek, een quiz met bekende Nederlanders, een verhaaltje over de geschiedenis van een bekende plaat, iedereen was uitbundig blij, geen wanklank gehoord.

Over een andere kant van de muziek heb ik weinig of niets gehoord ( ik kijk weinig televisie, misschien heb ik het gemist), muziek die gemaakt is om het onrecht, de armoede, de misstanden in de wereld te belichten, er over te zingen in niet mis te verstane woorden. Woorden die zo goed passen in de tijd van het jaar, we zingen over vrede, Jozef en Maria worden weggestopt in een stal, kinderen in Bethlehem worden gedood omdat een koning jaloers is op een nieuw geboren koning, we zijn na 2000 jaar nog niet zoveel opgeschoten in de wereld, in grote delen is het nog steeds een zootje.

Na een paar dag top 2000 vond ik het welletjes, ik haalde mijn gerepareerde versterker op, er zijn nog zoveel platen die ik niet gedraaid heb en de kreet dat de top 2000 de 2000 mooiste liedjes ooit zijn begon me de keel uit te hangen, want er zijn minstens zoveel platen die er niet in staan. Toch blijft het een mooi feestje!

Misschien denk je, loop niet zo te zeiken, we hebben het hier goed, laten we ervan genieten, dat is prima als we ook aan anderen denken die het minder goed getroffen hebben en laten we proberen er iets aan te doen, probeer te durven om de wereld te veranderen op welke manier dan ook. Ik ben blij dat ik hier geboren ben en woon.

Een ander kant van de muziek is het nummer I WAS A WITNESS TO A WAR van Blood, Sweat & Tears, het was de eerste keer dat ik de plaat draaide. Luister en lees de tekst:


"I Was A Witness To A War"


I saw a little boy today
I saw a little boy today who didn't want this fight
The other children laughed at him
It was a frightening thought
And I, I began to cry
Someone asked why
Someone asked what for
'Cause something inside of me, something inside of me
Something inside of me said I was a witness to a war
I was a witness to what happened
And I hated what I saw
I was a witness to a war, to a war

I saw a woman dressed in black
Her husband isn't coming back, she didn't want him to go
They said he had to do his chores before
Their future could grow
And I, I began to cry
Someone asked why
Someone asked what for
'Cause something inside of me, something inside of me
Something inside of me said I was a witness to a war
I was a witness to the heartbreak
That some soldier's woman bore
I was a witness to a war, to a war

I saw an ugly field today
I saw an ugly field today where only crosses could grow
A monument to modern man, and now
There's no place to go
And I, I began to cry
But no-one asked why
No-one asked what for
But something inside of me, something inside of me
Something inside of me said I was a victim of a war
I was a victim of the madness
That we should have stopped before
I was a witness to a war, to a war

5:25

Blood Sweat & Tears - I was a witness to a war



Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!