thuismetsijtze.reismee.nl

La Baborack

In onze middelbare schooljaren, begin jaren '70, gingen we vaak naar café La Baborack van Mike en Kitty vlak bij onze school, het Wessel Gansfoort College, soms gingen we na sluitingstijd mee met de buren om daar door te feesten.

Toen we in de bloembollen werkten, gingen we op een vrijdag richting Groningen, om geld uit te sparen deden we dit liftend via de Afsluitdijk, vol verbazing zagen we in de verte het bont beschilderde busje van Mike aan komen die naar Zuid Europa was geweest. Hij nam ons uiteraard mee naar Groningen, gezellig in zo'n busje, er reden nog meer mensen mee.

Dit staat in het Gronings Poparchief:

La Baborack is een bruin buurtcafé op de hoek Kleine Leliestraat / Nieuwe Kijk in 't Jatstraat, dat regelmatig kleine acts programmeert.

De zaak (vernoemd naar een zigeunerdans uit het Boheemse gebergte) wordt begonnen door avontuurlijk ondernemer Mike Vermeltvort en zijn vrouw Kitty, die ook de café's 't Winkeltje en 't Buitenbeentje opzetten en nog later een zaak in Portugal. Kitty is eigenaar en bedrijfsleider van de Groninger zaken, terwijl Mike meestal door Zuid-Europa zwerft met zijn tot een soort van alternatieve rijdende kantine verbouwde bus.

De sfeer in La Baborack is intiem en direkt en muzikanten spelen er graag. Onder meer Paul & André en Big Joke zijn er regelmatig te gast in het begin van hun bestaan. Wethouder Max van den Berg is er vaste klant. Opmerkelijk: het cafe krijgt eens een klacht wegens geluidshinder aan de broek, te wijten aan te luid applaus van het publiek.

chris oudendijk

Begin 1970 kwam ik met mijn vriendin Hennie in La Baborack. Zij studeerde aan de universiteit en ik was regelmatig een weekendje bij haar. We vonden het geweldig bij Mike en Kitty. Goede sfeer en altijd mooie muziek. Dol waren we op de zigeuner sandwich die Kitty maakte. Ik heb goede herinneringen aan die avonden/nachten in dat gezellige kroegje.

Lilian

Ik ken Mike vanuit Amsterdam waar zijn toenmalige cafe op de Nieuwezijds Voorburgwal naast mij was gevestigd. Aardige, lieve man met mooie verhalen. Waar is hij eigenlijk gebleven?

Marleen Ronden

Mike is met zijn laatste partner Madelon deels gaan wonen in Francavilla fontana in zuid Italië, en deels in Amsterdam. Helaas is Mike ( Robert) er niet meer. Hij is op 26 augustus 2018 overleden,