thuismetsijtze.reismee.nl

Een wereld van verschil.

Vorige week zaterdag wandelden we in de heuvels bij Dogliani in Italië, een prachtig land, tussen de wijngaarden door liepen we omhoog, een wijds uitzicht over de dorpjes rondom ons, kerktorens met klokken die beierden. De lucht was blauw, warm, boven de 35 graden, met als gevolg een nat t-shirt van het zweten, we zaten op het trappetje voor de kerk van St. Lucia uit te rusten, de deur van de kerk was op slot, een pepermuntje deed me denken aan onze oma die ook altijd een rolletje pepermunt in haar tas had.

Vandaag liep ik een groot rond met de honden, het zonnetje scheen toen ik weg ging, wolken vol met regen, het graan is geoogst, het stro in pakken geperst en droog in de schuur. Als de zon schijnt is het 20 graden, even verder loop ik in de regen, een nat t-shirt, de temperatuur zakt snel. In de verte staat de kerktoren van Schildwolde in de zon, de klok luidt, het is twaalf uur.

Wandelen waar dan ook blijft heerlijk om te doen, Dogliani of Hellum, een wereld van verschil op nog geen dag reizen met de trein van elkaar verwijderd, in mijn hoofd liggen de dorpen naast elkaar.

Ondertussen hoost het van de regen, de was hangt buiten, ik was van plan om de serre te schuren en in de grondverf te zetten, eerst nog maar een kop koffie.