thuismetsijtze.reismee.nl

Verstilde tijd.

Gisteren wilde ik schrijven over verspilde tijd, met mijn zussen, broers en zwager hebben we gepraat over onze zieke Moeder, hoe het verder moet, wat wij kunnen doen, wat onze Moeder wel en niet wil, het was gezellig, we hebben heerlijk gegeten. Onder de gesprekken over ons Moedertje kwam het overlijden van jonge mensen ter sprake, ik keek over het Paterwoldse meer en dacht aan vroeger, fietsen naar de Friescheveense plassen aan de andere kant van de weg, roeien, zwemmen, avontuur, er was altijd wel iets te beleven. We verspilden de tijd, verspillen is het nutteloos doorbrengen van de tijd, nutteloos is zonder nut, nut is voordeel, tijd waar je niks aan hebt, je haalt er geen voordeel uit, heerlijk toch om weg te dromen zonder dat je de tijd in de gaten hoeft te houden, we verspeelden de tijd en we ontdekten de wereld.

Hoe anders is het als je ernstig ziek bent, je ligt in bed, de dagen duren eindeloos, de nachten zijn nog langer, het besef van tijd vervaagt, de tijd staat stil tot ook dat besef verdwijnt.