thuismetsijtze.reismee.nl

The fire next time.

Gisteravond een BBQ in Duitsland op de plek waaronze ouders jarenlang gekampeerd hebben, veel is er niet veranderd, de plaats waar ze altijd stonden met hun vouwwagen is overgroeid, maar nog te herkennen, het vertrouwde gevoelis er gelijk weer, alleen zonder mijn ouders, nu met broers, neef, kinderen en hun geliefden. Opstaan na zo n gezellige avond, mooi weer, veel gepraat, soms te serieus, dat hoort er bij, iemand anders relativeert het wel weer tot we met beide voeten op de grond staan. Vooraf worden er geen afspraken gemaakt, iedereen doet wat hij of zij kan, zo gaat het al jaren en zo moet het blijven, een familie feestje. Verse broodjes worden gehaald, eieren gebakken, koffie en the gedronken, inpakken tussen de buien door, natte tenten in de kofferbak, dat is vanlater zorg, wij stappen op de motor voor een kletsnatte rit naar een prachtig huisje, afgelegen in Vriescheloo. We zitten rond de speksteen kachel, het huis is warm, er wordt gekaart, gekookt, het ruikt heerlijk, buiten valt de regen me bakken naar beneden, ik moet denken aan Noach en zijn ark, na ons de zondvloed, James Baldwin schreef, God gave Noah the Rainbownsign, no more water, thefire next time.