thuismetsijtze.reismee.nl

Mien Hogelaand.

Volgende week gaan we een paar weken op de motor weg, herinneringen ophalen aan de rit uit 1975, napraten over de reis naar de Noordkaap, genieten van het rijden op de motor over weggetjes waar weinig mensen komen, tenminste dat hoop ik. Jolle heeft de route uitgezet, dat komt helemaal goed. Ik heb vandaag een flinke rit gemaakt door het noorden van Groningen om alvast te wennen aan het zadel. Prachtig is het in Noord-Groningen, uitgestrekte landerijen, de weggetjes zijn smal, net breed genoeg voor een auto, gelukkig komt er bijna niemand, een paar fietsers, tractoren, op het land wordt hard gewerkt, ik ruik het hooi, rijd over oude dijken, de Waddenzee is vlak bij, Noordpolderzijl, even afgelegen als de Noordkaap, maar dichterbij. Een ree rent honderden meters met me mee op het land naast de weg, er zit een sloot tussen, opeens ben ik weer alleen, ik denk aan het liedje van Ede Staal, ik rijd er doorheen, veel is er niet veranderd.

Ede Staal - Mien Hogelaand

't Is de lucht achter Oethoezen
't Is 't torentje van Spiek
't Is de weg van Lains noar Klooster
En de Westpolder langs de diek

't Binnen de meulens en de moaren
't Binnen de kerken en de beurg'n
't Is 't laand woar ik as kind
Nog niks begreep van pien of zurgen

Dat is mien Laand.. moet hogelaand..
Het Binn De Meuln's.. t'binn de Beurg'n


't Is 'n doevetil, 's durpsstroat
't Is 'n olde bakkerij
't Binnen de grote boernploatsen
Van Waarvum, Oskerd, zo noar Meij

't Is de waait, 't is de hoaver
't Is 't koolzoad in de blui
't Is de horizon bie Roanum
Vlak noa 'n dunderbui
Dat is mien laand, mien Hogelaand.

't Is 'n mooie oamd in maai
'n Kou houst doeknekt in 't gruinlaand
Ik heb veur d'eerst nog moar verkeren
En vuil de vonken van dien hárt

De wilde plan'n dij'k hád
Komt sikkom niks meer van terecht
Totdat de nacht van 't Hogelaand
'n Donker klaid over ons legt
Dat is mien laand, mien Hogelaand

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!