thuismetsijtze.reismee.nl

Thuis zijn of werken?

Dat is de vraag voor volgend jaar, niet dat ik helemaal thuis zal blijven, eerder met pensioen gaan kan ik me financieel niet veroorloven, maar minder werken is wel een mogelijkheid. Het werken valt me niet zwaar, zelf de wisselende diensten niet, het is een prettige afwisseling van vroege en late diensten, maar het wordt tijd om andere dingen te gaan doen. Zo langzamerhand heb ik meer dan veertig jaar gewerkt, dat lijkt langer dan dat het voelt, de jaren vlogen voorbij met heel veel verschillende baantjes, overal heb ik veel opgestoken, zelfs bij het meest vervelende en zware werk, misschien heb ik juist daar wel het meeste geleerd, doen wat er van je gevraagd word, er niet tegen op zien, met plezier werken ondanks de slechte omstandigheden, meer dan zestig uur in de week werken gedurende een lange tijd, nergens van opkijken als je met bijzondere mensen werkt en voor ze moet zorgen, dat heb ik wel moeten leren, maar het ging bijna van zelf. Om me heen zie ik mensen van mijn leeftijd ernstig ziek worden, soms wegvallen, dat zette me aan het denken over mijn eigen leven, wat wil ik er verder mee doen? De conclusie is, minder werken en meer tijd steken in mijn creatieve kant, ik ben benieuwd naar het resultaat, kan ik nog tekenen en schilderen, linoleumsnede's maken die het waard zijn om gemaakt te worden en die anderen willen bekijken, ik zal het zien. Een eerste stap heb ik gezet, dat vind ik altijd moeilijk, ik ben wel een grote, forse man, maar op sommige gebieden durf ik niet zoveel, maar zelfs dat gaat steeds beter. Ik kijk er naar uit om meer thuis te zijn, het huis en de tuin verdienen meer andacht, net als de hond Remie, die eigenlijk veel meer en langer moet wandelen, net als haar baas. Dat is ook een punt van aandacht, meer bewegen in het nieuwe jaar, ook daar is dan meer tijd voor, nu nog de discipline, maar dat geldt voor alles.

De hond loopt me overal achterna, ze is bang voor het geknal van het vuurwerk, ze heeft vorig jaar twee deuren kapot gekrabt omdat ze niet weg kon uit de bijkeuken. Nu laat ik de deuren open, dan kan ze in de kamer een plekje zoeken om zich te verstoppen. Over vuurwerk en de gevolgen ervan kan ik nog wel een lang verhaal schrijven, maar het liep gelukkig goed af, meer hoef ik er niet over te zeggen.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!