thuismetsijtze.reismee.nl

Kerstbrood & Neil Young.

Ik heb boodschappen gedaan, heel bescheiden, het hoogst noodzakelijke, voornamelijk wijn en bier, daarnaast ook nog iets om te eten. Thuis begin ik gelijk met het maken van een kerstbrood met spijs, hoegenaamd geen werk, de broodbakmachine kneed en doet weet ik wat met het deeg plus rozijnen, een beetje calvados erbij voor de smaak, als het bijna klaar is dan gesmolten boter er over met gesnipperde amandelen en veel poedersuiker, de kerst kan beginnen. Het kindje draait zich om in de kribbe, het huilt, moeder Maria pakt haar zoon op en geeft hem de borst, de os en de ezel staan er bij te kijken, verwonderd net als de herders die net binnen komen lopen. De zoon van God is ook maar een gewoon mens, die huilt als hij honger heeft, die vloekt als hij op zijn duim slaat, zijn andere vader is een timmerman en verliefd wordt op Maria Magdalena.

Jezus hield op een andere wijze van Maria
dan van de andere leerlingen,
en hij kuste haar vaak.
De overige leerlingen zagen hoe hij van Maria hield
en vroegen hem:
"Waarom houdt u meer van haar
dan van ons allemaal?"
De Heer antwoordde hen met de woorden:
"Waarom houd ik niet van jullie
zoals van haar?
Wel, als een blinde
en iemand die kan zien
samen in het donker zijn,
verschillen ze niet van elkaar.
Maar als het licht wordt,
zal de ziende het licht zien
en de blinde in het donker blijven."

Kerst is een feest van overdaad en overvloed, ik doe er aan mee, ook al denk ik bescheiden te zijn, ik bak een kerstbrood van een halve meter met spijs en amandelen, een rollade in de pan staat al uren gaar te worden tegen de zin van mijn vegetarische geliefden, ik weet het, ik ben zwak, de bijbel zegt, het vlees is zwak, maar dat slaat dan weer ergens anders op, daar ga ik nu niet op in. Zoon Jelmer komt binnen met een plaat van Harry Sacksioni, gekocht voor 50 cent, mooi maar ik heb de plaat al, toch even gedraaid en platen kan je vaak weer verkopen voor veel meer dan dat je ze gekocht hebt, een wijze les voor mensen met platen die niet weten wat ze er mee moeten doen. Sruur ze op naar mij, mijn adres krijg je via sijtzehielema@hotmail.com.

Nog even over Neil Young, volgend jaar treedt hij op in de Ziggodome, of we gaan??????