thuismetsijtze.reismee.nl

Rattlesnake shake

Elke dag heb ik goede voornemens, vroeg naar bed hoort daar standaard bij, het komt er zelden van, een boek uitlezen, een plaat luisteren of zo maar even zitten in het donker, het liefst buiten bij een kaarslichtje of een olielamp. Ik heb er nog niet over gewreven, geen geest vindt zijn weg in Hellum, sprookjes, verhalen, heerlijk om in te geloven, je zelf te verliezen in woorden die verteld worden, mooier kan het niet, mijn moeder die de sprookjes van Grimm voorleest alsof het de verhalen uit de Bijbel zijn, net zo spannend, maar met een andere toon. Voorlezen is bijna het mooiste hoe je een verhaal kunt beleven, luisteren er naar is nog mooier, de verhalen die verteld werden weet ik nog, maar ik ben de stem vergeten die ze voorlas, mijn moeder en mijn vader vertelden elke dag, de dominee las de verhalen voor op een kerkelijke wijze, formeel en zonder gevoel, een enkele uitgezonderd waardoor ik geraakt werd, het gebeurde zelden. De kerkdienst was een lijdensweg, elke zondag weer, toch kijk ik er zonder wrevel op terug, ik kon nadenken over van alles en nog wat, fantaseren over de meisjes die ik niet durfde te benaderen of wel en wat we zouden gaan doen. Ik had Jan Cremer gelezen, Jan Wolkers, mijn vader stopte die boeken in de kachel, maar hij heeft ze eerst gelezen volgens mij, wat een armoede om het mooiste wat er is te verstoppen achter regels, voorschriften, samen de liefde beleven in alles, zonder voorbehoud. Ik ben een vader en ook ik ben te kort geschoten in het verhaal over de liefde, ik heb er te weinig over verteld. Misschien moet je het zelf ontdekken, dat moest ik ook, het is geen excuus voor mijn zwijgen.

Rattleshake snake, daar gaat het over, live plaat uit 1970 in Boston, twee plaatkanten van ongeveer 25 minuten, improviseren, gewoon spelen, plezier hebben, alles uit je lijf spelen, zo zou ik willen gitaar spelen, een mix van Peter Green, Eelco Gelling, Rory Gallagher en een beetje Jimi Hendrix, dan vergeet ik Roy Buchanan en nog heel veel anderen. The messiah will come again, ik geloof erin, net als Jeff Beck.

Morgen een nieuw verhaal, misschien over Trout Mask Replica van Captain Beefheart, ik ken het wel van een download, maar liever luister ik naar de plaat, op marktplaats worden er forse bedragen voor gevraagd, mensen worden inhalig en willen de hoogste prijs voor hun plaat vangen. Ik haak af en wens ze veel succes, alle platen zijn weer nieuw te krijgen op vinyl, ietsje duurder, maar geen gezeur over prijzen en kwaliteit.

Ik weet het, het blijft gestoord om platen te kopen, gelukkig wordt het steeds minder, af en toe.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!