thuismetsijtze.reismee.nl

Oude platen en captain beefheart.

Ik zit buiten de krant te lezen op blote voeten en in een t shirt, kippevel, ik trek me terug in het huis waar het iets warmer is, ik ruil het gezang van de vogels in voor platen van vroeger, geen probleem ik heb er duizenden van, maar welke kies ik?, willekeurig, ik trek er eentje uit de kast, leg die op de draaitafel en luister. Luisteren is een kunst op zich, ik zit in mijn oude stoel van de vader van mijn schoonvader, de veren zakken wat door, de verbindingen heb ik opnieuw gelijmd, het past niet meer helemaal, maar wat zit die stoel lekker, wat is de muziek mooi, die ik zo maar opzet, sommige platen heb ik misschien nog nooit gedraaid, mijn geheugen laat me in de steek en dat gebeurt haast nooit op platen gebied. Ik stap een kringloopwinkel binnen, zoek tussen de platen en weet precies welke ik heb, misschien niet op klassiek gebied, het probleem is dat het aanbod bedroevend is, vinyl is hot, jammer is dat, gelukkig was ik de hype voor en kocht platen voor een habbekrats van mensen die overstapten op cd, een goede keuze voor dat moment, helaas en bedankt. Ik maak de platen schoon, lees de hoesteksten, kijk wie er meespelen, het is een gekte die ik herken in mijzelf, veel platen koop ik niet meer, een enkele soms, meestal als ik niet zo goed in mijn vel zit, dan slaat de lust om te kopen toe, gelukkig heb ik al heel veel en gaat het goed met me, downloaden kan altijd nog en dan denk ik als ik de plaat heb geluisterd, ik ben blij dat ik die niet heb gekocht. Alles is te koop tegenwoordig op marktplaats/ebay, de plaat is afgelopen, tussen de bedrijven door koken, het mooiste is een plaat ontdekken en luisteren waarvan je het bestaan wel wist, maar niet dat hij tussen de grote hoop zat. De schuur is een opslagplaats van onbekende muziek, klassiek, disco, wereld, 78 toeren uit de jaren '30, '40 en vijftig, dat moet ik nog ontdekken als ik er tijd voor heb, af en toe neem ik een bak bakkelieten platen mee naar binnen, de platen krassen in mijn oren, ik maak ze schoon, veel helpt het niet, maar de muziek is zo mooi met of zonder ruis, dat zit in mijn hoofd. Trout mask replica van Captain Beefheart is te koop, maar ik wacht nog even met bieden, de markt bepaalt de prijs.