thuismetsijtze.reismee.nl

Het beloofde land.

In 1972 fietsten we in drie dagen van Groningen naar Hillegom, we hadden gehoord dat je daar veel geld kon verdienen met werk in de bloembollen, waar precies dat wist niemand, we hadden de naam van een bedrijf, meer niet. Het was genoeg voor ons, we gingen op pad, de fietstocht was meer dan de moeite waard, twee jongens met lang haar samen onderweg naar het beloofde land, ten minste dat dachten we, we geloofden er in. We kwamen aan bij het bedrijf in het weekeinde, er was niemand van het personeel aanwezig, maar er stonden wel tenten op een stukje gras naast een kas. Daar hebben we onze tent opgezet en werden door de andere kampeerders van welgemeende adviezen voorzien, je moet je twee jaar ouder opgeven dan je bent, dat scheelt een paar tientjes per week en niemand controleert het. Op maandagmorgen gingen we naar de bollenschuur, we hadden het terrein inmiddels verkend en we mochten beginnen met bollen pellen, het werd per mand betaald. Ik denk dat we drie of vier manden per dag pelden x 3,50 gulden, dat schoot niet op, helemaal niet toen op woensdag bekend werd gemaakt dat er geen bollen meer waren, door het slechte weer konden ze niet gerooid worden. We kregen wel een retourtje Groningen uitbetaald, heel sociaal, maar we gingen naar Vlieland, dat is een ander verhaal. De volgende maandag bleken de jongens die achter de sorteermachine werkten er voor het laatst te zijn of er niet meer waren, wij vonden dat een werkje voor ons, dus namen we brutaalweg hun plaats in en het bleef onze plaats de volgende jaren. Zo verdienden we redelijk wat geld, dat we meestal direct weer uitgaven in de weekeinden en ja, we hadden ons twee jaar ouder opgegeven, maar niemand die het merkte of er naar vroeg. We werkten hard, veel overuren, niets was ons te gek, we werden bij de baas geroepen die ons wilde belonen voor ons gezwoeg en ons voortaan uitbetaalde met het loon van iemand die twee jaar ouder was, we waren nu vier jaar ouder, niemand zag het, toch nog een beetje het beloofde land, maar eerlijk was het niet en we zijn er ook niet rijk van geworden. Wel heel veel plezier gehad.