thuismetsijtze.reismee.nl

De natuur gaat zijn eigen gang.

De natuur is wat de mens om zich heen ziet als niet door hem gewijzigd, dat is bij ons bar weinig meer , volgens mij, we veranderen de natuur naar de geldende inzichten en die verschillen nog al eens. Wel of niet ingrijpen, verkavelen; alles in het landschap recht trekken langs een lineaal, alle houtwallen verwijderen, die zijn alleen maar lastig als je het land moet bewerken en het verdeelde de weilanden in (te) kleine percelen, het moest groot. Tot er opeens van alles verdween in de natuur wat er voor die tijd altijd was, bloemen, vogels, insecten en nog veel meer, veel om te kijken, te ruiken en dan geen gier of mest, om in rond te dwalen. Ondanks de mens gaat de natuur haar gang, natuur is vrouwelijk, dat maakt het ingrijpen nog pijnlijker, wat doen we haar aan? We kunnen proberen alles in de natuur in goede banen te leiden, het gras blijft groeien, of je moet het doodspuiten, de bomen botten uit, bloemen tonen zich in alle mogelijke mooie kleuren, de dieren krijgen jongen, vogeltjes maken een nest en leggen eieren. Heel veel van die jonge vogeltjes gaan dood, katten, roofdieren, ziekte's, ook daar gaat de natuur haar eigen gang, ook al vinden we het zielig of onnatuurlijk, er is niets aan te doen. We proberen wel wat met opvang, het in stand houden van bedreigde diersoorten, herstel van bossen, minder kappen van regenwouden, maar in de natuur van de mens gaat het om overleven, brood op de plank met boter en kaas, als het even kan. Wij in het westen staan al snel klaar met onze waarschuwende vingers in de lucht, van de natuur moet je afblijven, aan de andere kant willen we niet zien wat de grote olie en gasbedrijven aanrichten in de natuur om ons in auto's, op motoren, in vliegtuigen te verplaatsen naar waar we heen willen, het geeft ons vrijheid. Onze huizen moeten verwarmd worden, alle apparaten moeten het doen, op afstand bedient door onze telefoons, het is nooit genoeg. Onze welvaart heeft zijn keerzijde, door alle moderne communicatie middelen is overal ter wereld te zien hoe goed wij het hebben en willen anderen, die minder of niks hebben, ook meedelen in de rijkdom met alle gevolgen van dien. Onze regering praat een week over opvang, de europese regerings- leiders komen in spoedzitting samen, woorden, er veranderd niets, tenzij wij veranderen.

Sou

Wow goeie tekst