thuismetsijtze.reismee.nl

Matthaus Passion.

Tussen de platen die ik kreeg vond ik de Matthaus Passion van Heinrich Schutz (met umlaut) 1585 - 1672, een gezongen passie van stemmen en koor, opgenomen in 1973 in Dresden. Prachtig en in verstaanbaar Duits wordt het lijdens evangelie gezongen, de zalving door Maria Magdalena, Getsemame, het verraad door Judas, de gevangenname, de verloochening van Petrus, Pilatus, Barrabas, wie kiest het volk, de kruiziging, het hele verhaal wordt zingend verteld. Ik zie de plaat van de kruisiging uit de bijbelse geschiedenis door Anne de Vries met illustraties van C. Jetses weer voor me, ik heb de bijbel uit de kast gehaald en het verhaal gelezen, de tekening grijpt me weer aan net als toen mijn moeder of vader het verhaal voorlas zo lang geleden. Voorlezen en voorgelezen worden, ik denk er aan terug met liefde voor het gesproken en geschreven woord, de spannende Bijbel verhalen, de sprookjes van Grimm, Alleen op de wereld en zelfs Jip en Janneke voor onze kinderen, je word het verhaal ingezogen, het laat je niet los, je droomt ervan, griezelt erover, het wordt nooit meer zo mooi of zo spannend als het werd voorgelezen toen ik klein was, daar kan geen cassettebandje, video, dvd, youtube filmpje of weet ik wat tegen op. Herinneringen zijn zo mooi getekend door de tijd, misschien was het vroeger heel anders, maar dat wil ik niet weten, ik beleef mijn verleden in het heden door een gekleurde bril, het was zwart-wit met veel tinten grijs. Ik kom beneden, hoor muziek uit de radio, het is koud, de kolenkachel verwarmt het huis, mijn moeder zingt mee met de Matthaus Passion, aria's, koren, ik weet het niet meer, vreselijk vond ik het in de tijd van the Beatles, Hendrix, Fleetwood Mac, C+B, maar nu luister ik al jaren elk voorjaar naar de Mattthaus Passion op plaat in verschillende uitvoeringen, afgewisseld met andere opnames. Een paar weken geleden was ik bij mijn moeder, de radio was ontstemd, ze speelde de cd's af in het apparaat, de Matthaus totdat Arjen de radio weer in orde zou brengen. En nog mee verhalen.