thuismetsijtze.reismee.nl

Slapen.

Ik kom laat thuis en heb nog geen zin om te gaan slapen, dat heb ik vaak, de nacht is mijn vriend, mijn metgezel die ik niet hoef te vertellen dat het laat is, daar is de morgen voor, die altijd te vroeg komt ook al kan ik uitslapen. Ik kijk het journaal terug en soms de herhaling van DWDD, verloren tijd denk ik als ik heb gekeken, net als na het lezen van een streekroman, ik lees het boek uit want ik wil het einde niet missen. Ik heb niks beters te doen, ik verdoe mijn tijd, maar dat is niet erg, de tijd is er om te verdoen, te verspillen met het kijken naar de televisie, het luisteren naar platen, het lezen van boeken, wandelen met de hond, werken, het is iets dat leven heet. Gaan slapen en niet meer wakker worden is een angst waarom ik niet naar bed ga, het maakt niets uit, in mijn stoel kan ik ook sterven. Tegenwoordig ga ik soms vroeg naar bed met een boek en val ik in slaap zonder een bladzijde te hebben gelezen, word ik 's morgens wakker voordat de wekker afgaat, maar dat was altijd al zo, ik denk ik ben er nog.

Vannacht droomde ik over meester Voorintholt, onze leraar nederlands, die mijn stukjes had gelezen en er een goed woord voor over had, dat kan helemaal niet dacht ik, hij vond de dictee's die ik schreef nooit meer dan een zes waard, maar misschien heeft hij gelijk en wordt het nog wat.