thuismetsijtze.reismee.nl

De waan van de dag.

Een opgeblazen iets, iets zonder feitelijke inhoud dat is een hype, het komt steeds vaker voor, in het nieuws, krant of televisie, het gesprek op het werk, onder het sporten of in de wandelgang. Er gaat geen dag voorbij of er is wel een hype die dezelfde dag een schone dood sterft om de volgende dag plaats te maken voor het zoveelste opgeklopte nieuwtje waar eigenlijk niemand op zit te wachten. Mijn moeder maakte vroeger Haagse Bluf, alle ingredienten in een kom en vlak voor gebruik stijfkloppen, een toetje dat heerlijk zoet was en smolt op de tong, het was meer lucht dan inhoud, zoals veel televisie programma's anno nu. Geen journaal, dat verbaasde me, in verband met gebeurtenissen luidde de ondertiteling en de volgende dag was het eerste kwartier ingeruimd om verslag te doen van deze storing, dat verbaasde me nog meer. Was er geen nieuws dat belangrijker was? Een journalistieke hype die breed uitgemeten werd, terwijl overal op de wereld van alles gebeurde waar ik graag van op de hoogte was gesteld. Nieuws is geen lang leven beschoren, met de krant van gisteren steek ik de houtkachel aan, ik knip een foto uit, een herinnering en plak die op de keukendeur om het niet te vergeten. We moeten zoveel niet vergeten, maar de waan van de dag bepaalt ons denken, een ijdele gedachte dat we ervan leren.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!