thuismetsijtze.reismee.nl

Oude mensen.

Oude mensen gaan dood dacht ik toen ik jong was en dat is ook zo. Ik probeer mezelf gerust te stellen, zestig was vroeger oud, nu is het een middelbare leeftijd, maar wel ver over de helft van mijn leven. Tante Janny ligt op sterven, een zus van mijn vader, bij wie ik in mijn jonge jaren vaak logeerde, neef Wim had een prachtige en uitgebreide treinset waar hij nauwelijks mee speelde en ik dus wel, neef Martin was jonger en had niet zoveel te vertellen, maar hij was wel de aardigste van de twee neven. St. Anna Parochie waar ik logeerde als 14/15 jarige puber, ik kon aardig tekenen en tekende het portret van een meisje die bij neef Wim op bezoek was of waren er meer meisjes en jongens, in ieder geval was het een succes. We gingen naar de jeugd soos waar de dorpsjeugd samen kwam, of er bier geschonken werd weet ik niet meer, wel dat het meisje, Aukje Faber mooi en blond, er was, dat we zoenden en dat neef Wim opeens weg was, naar huis bleek later. Verder weet ik er niet zo veel meer van, we hebben geschreven, foto's gestuurd en ik heb nog een tijd van haar gedroomd. Tante Janny en oom Jaap kwamen met de caravan naar Haselunne en bleven een paar week naast mijn ouders staan. Jaap en mijn vader konden goed overweg, vissen, kaarten, praten over de voorgangers en de kerk ( niet over het geloof), ze kenden de gemeenten in het noorden. Eigenlijk weet ik niet zo goed of Janny en mijn moeder goed met elkaar overweg konden, misschien dat er verschil was tussen vouwwagen en caravan, reizen en tevreden zijn met een vaste plaats bij haselunne, maar daar werd ook niet over gepraat. Tante Janny was een lieve vrouw, die me verwende als ik bij hun was, ze hadden het wat ruimer als wij thuis. Anita Ekberg is overleden, een mooie foto in de krant van haar in de Trevi fontein in Rome, de film La Dolce Vita van Fellini, als je die niet kent, zoek op google en je ziet een mooie, wulpse vrouw in het water, een icoon, zo mooi en ik zie haar vorig jaar op bezoek in Amsterdam, ter ere van Fellini, in een rolstoel. Mijn broer Jan Jacob en Biny zijn nog samen met mijn moeder bij tante Janny geweest, emotioneel als je alles nog zo goed weet, maar het lichaam wil niet meer, kus tante Janny.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!