thuismetsijtze.reismee.nl

Jaargetallen en cijfers.

Ik ben zestig jaar geworden, dat betekent dat ik 1954 ben geboren. Toen ik zes werd ging ik naar de Kranewegschool, een half jaar later naar de J.C.Wirtzschool. In 1966 op de fiets naar de eerste christelijke hbs, later het Wessel Gansfort College, in de Grote Rozenstraat, het duurde tot 1973 voor ik die school verliet met een diploma. In dat jaar kwam ik onverwachts door het toelatingexamen van de kunstacademie Minerva heen en verliet het gebouw aan de Petrus Driessenstraat in 1977 zonder diploma, maar met een heel leven voor me. In 1979 woonde ik in een huis voor een oude bollenschuur aan de Pastoorslaan in Hillegom, in 1981 kochten we een woonboot, die in de Vossevaart lag, een zijkanaaltje van de Haarlemmer trekvaart. 1992 was het jaar dat ik het houten huis in Hellum bouwde, dat is alweer 22 jaar geleden. Jelmer is 25 en Julia is 20 jaar. In 1985 nam ik ontslag bij gebroeders van Zanten en begon met de lerarenopleiding tekenen-handvaardigheid in Delft. In 1990 studeerde ik af in Rotterdam, waar de opleiding naartoe was verhuisd. Ik moest er aan denken door het veertig jarig huwelijksfeest van Menno en Rieneke. Hoe ouder ik word, hoe meer jaren erbij komen en herinneringen. Dat is het onomkeerbare proces van ouder worden of ik prettig vind of niet. Het geldt voor iedereen, maar dat is geen troost, de zekerheid dat het niet alleen mij overkomt is een schrale troost. Ik moet het er mee doen en dat lukt niet altijd even goed. Bezig blijven helpt, vooral met het maken van dingen, die totaal geen zin hebben en het denken over hoe ik zal doen. Ik heb het ene nog niet gemaakt of er komt alweer een ander idee in mijn hoofd, waar ik vol enthousiasme aan begin, voor het andere af is. Genoeg getallen en cijfers. Live Steve Winwood en Eric Clapton, voor Joop opgenomen.