thuismetsijtze.reismee.nl

War Requiem.

Ik luister nu naar het War Requiem van Benjamin Britten uit1962, op afwisselend de teksten van de liturgische Dodenmis en gedichten van Wilfred Owen. Het werd afgelopen weekeinde uitgevoerd in Arnhem en Nijmegen, als herinnering aan operatie Market Garden, volgens mij. Wilfred Owen was militair en dichter aan het front in W.O. I, hij sneuvelde een week voor de wapenstilstand, in november 1918.

The Parable of the Old Man and the Young

Wilfred Owen
So Abram rose, and clave the wood, and went,
And took the fire with him, and a knife.
And as they sojourned both of them together,
Isaac the first-born spake and said, My Father,
Behold the preparations, fire and iron,
But where the lamb for this burnt-offering?
Then Abram bound the youth with belts and straps,
and builded parapets and trenches there,
And stretchèd forth the knife to slay his son.
When lo! an angel called him out of heaven,
Saying, Lay not thy hand upon the lad,
Neither do anything to him. Behold,
A ram, caught in a thicket by its horns;
Offer the Ram of Pride instead of him.

But the old man would not so, but slew his son,
And half the seed of Europe, one by one.
Ik kocht de plaat, eerste opname uit 1963, van iemand uit Ierland voor 3 euro + verzendkosten. Indrukwekkend, de gedichten van Wilfred Owen kan je vinden op poemhunter. Zo val ik van het ene gedicht in het andere, ik las over de nacht van de poezie met een optreden van de 85- jarige Remco Campert en zocht in de kast naar alle bundels gedichten, bundels van 1951-1970 en begon er in te bladeren, zoveel mooie woorden en zinnen. "'''"' Iemand stelt de vraag-- Verzet begint niet met grote woorden maar met kleine daden-- zoals storm met zacht geritsel in de tuin of de kat die de kolder in z'n kop krijgt-- zoals brede rivieren met een kleine bron verscholen in het oerwoud-- zoals een vuurzee met dezelfde lucifer die de sigaret aansteekt-- zoals liefde met een blik een aanraking iets dat je opvalt in een stem-- jezelf een vraag stellen daarmee begint verzet-- en dan die vraag aan een ander stellen-- Remco Campert '"''''''''''' Dat vind ik wel moeilijk, om vragen te stellen aan anderen over verzet, over liefde, over geloof, hoe het echt met de ander gaat, hoe iemand denkt over grote woorden en kleine daden. Heel actueel in de wereld van nu, waar je je woorden voorzichtig moet kiezen, omdat je er anders onbarmhartig op word afgerekend en je dus niks meer durft te zeggen. Gelukkig worden er nog steeds gedichten geschreven over en tegen het oorlogsgeweld en zijn er nog heel veel oude gedichten, denk aan Remco Campert's vader Jan Campert, die de achttien doden schreef. Zoek op google en je vind een wereld aan gedichten, het kost me veel nachtrust als ik eenmaal begin te lezen en verder zoek, er is zoveel en weer een verwijzing naar iets anders, ik heb het er graag voor over, mooi. De tentoonstelling van Mark Rothko in Den Haag, daar ga ik zeker heen en er over schrijven.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!