thuismetsijtze.reismee.nl

Pierogi.

Op onze motorreis kwamen we ook door Polen en terecht op camping Waik, daar hadden we afgesproken met Jan Jacob en Kees. Er was een restaurant of kantine, waar we voor 10 euro konden ontbijten, lunchen en warm eten, geen geld. Wij kregen tafel 1 toegewezen en vaste tijden om te eten. Op de camping was een grote groep kinderen, die behoorlijk actief en sportief bezig waren onder leiding van (zo leek het) nogal strenge leiders. Het restaurant was te klein voor de hele groep, ze aten in etappe's, als de ene groep klaar was, kwam de volgende groep. Wij konden blijven zitten, wij hadden een vaste tafel, nr. 1. Er was een buffet waar je iets lekkers kon halen en daarnaast een tafel met bakken sla, tomaat, schalen met kaas, vlees, manden met brood, bakjes met jam en zoetigheid, op het einde een enorme ketel met warm water voor thee, koffie werd er haast niet gedronken. Er stond een potje oploskoffie, maar daar moesten we later extra voor betalen. We kregen een lekkernij in deeg verpakt met een vulling van vlees of zoiets, geen idee, maar wel lekker. Toen ik het aan Dominica, mijn Poolse collega, vertelde, zei ze, oh pierogi. Vorige week was ze in Polen en heeft voor mij een kilo pierogi meegenomen. Lekker met uien en spek, vertelde ze, ik heb heerlijk gegeten en voor morgen is er ook nog genoeg.

Pierogi

Foto recept: Pierogi

Deze traditionele Poolse knoedels worden gemaakt met een vulling van aardappel en zuurkool. Een heerlijke manier om van een restje puree een hartig winters gerecht te maken!

Porties: 12

• Zuurkoolvulling
  • 25g boter
  • 50 gr ui, fijngesneden
  • 200 gr zuurkool, uitgelekt en fijngesneden
  • zout en peper naar smaak
  • Aardappelvulling
  • 1/4 theelepel zout
  • 1 eetlepel bakpoeder

Bereidingswijze

Voorbereiding: 30min  ›  Bereiding: 30min  ›  Klaar in:1uur

1. Voor de zuurkoolvulling: in een koekenpan op een middelhoog vuur de boter smelten. Ui toevoegen en deze in ong. 5 minuten doorzichtig bakken. Uitgelekte zuurkool toevoegen en nogmaals 5 minuten bakken. Op smaak brengen met zout en peper, op een bord scheppen en laten afkoelen.
  2. Voor de pureevulling: in een koekenpan op een middelhoog vuur de boter smelten. Ui toevoegen en in ong. 5 minuten doorzichtig bakken. Aardappelpuree toevoegen, op smaak brengen met zout en peper en van het vuur halen.
  3. Voor het deeg: eieren en zure room tot een glad geheel mengen. Bloem, zout en bakpoeder bij de roommix zeven en roeren tot het deeg pakt. Het deeg op een licht bebloemd oppervlak stevig en glad kneden, vervolgens in tweeën delen en uitrollen tot een dikte van 0,25 cm. Snijd het deeg met een sconesnijder in rondjes van 7 cm.
  4. Een lepel pureevulling in het midden van elk rondje leggen. De randen bestrijken met water, dichtvouwen en met een vork dichtdrukken. De procedure herhalen voor het resterende deeg en de zuurkoolvulling.
  5. Een grote pan licht gezouten water aan de kook brengen en daarin de pierogi 3-5 minuten koken tot ze boven komen drijven. Met een schuimspaan uit de pan scheppen.

Makkelijk in te vriezen . . .

Als je niet meteen alle pierogi opmaakt, kan je ze voor het koken invriezen. Je kan ze dan rechtstreeks uit de vriezer in kokend water gaar koken!