thuismetsijtze.reismee.nl

Ledigheid.

Ledigheid is des duivels oorkussen betekent zoiets als met luie mensen loopt het niet goed af. Ik vind het heerlijk om niets te doen, voor me uit te kijken, in de zon te liggen luieren, op de motor te rijden zonder doel, gewoon mijn neus achterna, met de honden te lopen zonder dat we vooraf weten welke weg we nemen.

Een boek lezen is niet niks doen, net als naar muziek luisteren, het lijkt een zinloze bezigheid, ik lees de woorden die het verhaal maken bladzij na bladzij, het boek dat ik nu lees heeft er meer dan 800, over een maand ben ik de woorden vergeten maar het verhaal niet, de muziek klinkt door de kamer, er blijft altijd wel iets hangen in mijn herinnering waardoor ik de plaat terug kan vinden, ik vergeet muziek zelden.

Vanmorgen om kwart over acht zat ik buiten te lezen in het dikke boek, ik vergat alles om me heen, af en toe een kop koffie tot de honden er genoeg van hadden, na een ochtendwandeling krijgen ze brokken, ik kan makkelijk een halve dag zonder eten, bij dieren is dat anders, daar moet ik voor zorgen.

Lezen is ledigheid bedenk ik als ik een groot rond met de honden loop, wat voor zin heeft het om boeken te lezen waarvan je de inhoud weer vergeet, als ik lees stel ik andere dingen die meer noodzakelijk zijn uit, zo gaat het met zoveel zaken.

Uitstelgedrag, ik ga iets anders doen dan ik eigenlijk van plan was, niet omdat ik er geen zin in heb, maar morgen is er weer een dag, het komt wel.

Ik kan andere bijbelcitaten aanhalen over talent en het verspillen van tijd, ik kijk naar buiten, een kraai loopt door het maïs veld, de pony staat op rust, de honden liggen te slapen, de plaat is afgelopen en God zag dat het goed was.......

Heerlijk om een boek te lezen waarin ik verdwaal en het einde eigenlijk niet wil weten want dan is het verhaal uit.