thuismetsijtze.reismee.nl

Vijf uur slaap.

Als ik s avonds thuis kom na een late dienst loop ik eerst met de honden, geef de pony te eten, vaste prik, daarna ga ik zitten waar het me uit komt, even helemaal niets, geen muziek, ik zit in de stoel van mijn vader of ik luister in de stoel van Herman naar muziek.

Heerlijk om in alle vroegte met de honden te lopen, de zon komt net op, ik ruik houtvuur, de paasvuren uit Duitsland waaien over, het is Pasen. Ik praat met een collega die geen flauw idee heeft wat Pasen betekent, een extra vrije dag meer niet.

Vijf uur slaap is wel genoeg, de lucht is blauw, vogels zingen, aan de overkant van de weg lopen twee reeën die ik elke dag zie.

Als ik thuiskom loop ik een uur met de honden, ik zit in de zon en vergeet alles om me heen. Ik haal een bak met stoofpot uit de vriezer, de honden lopen heen en weer op de veranda en in de tuin, ze blaffen als er iemand langs komt.

Een buurjongen loopt langs, hij lijkt op Kees de jongen (Theo Thijssen) die de zwembadpas oefent.

De platen van de Matthaüs Passion staan er nog, ik zet the Beatles op, Pasen heeft twee dagen, de eerste om na te denken over het leven en de dood, op de tweede paasdag zijn we dat weer snel vergeten en gaan we over tot de orde van de dag of naar een meubel boulevard, een show room met auto's of motoren, misschien nog een familie bezoek.

De plaat van the Beatles slaat over maar dat hoort bij de muziek, Joe zingt verder.

Een motor komt voorbij gescheurd, het is mooi weer, de weg is recht, 200 kilometer of zo denk ik.

Verder gebeurt er weinig, behalve dat de hele wereld groen kleurt, gras groeit, jonge dieren worden geboren, bomen botten uit tot bladeren, bloemen komen uit hun knop, het gaat zo snel elk jaar dat ik het bijna gewoon vind en er niet meer over nadenk.

Dat is de betekenis van Pasen, Jesus heeft de dood overwonnen, het nieuwe leven begint, je hoeft niet te geloven om het te zien, kijk om je heen, sta er heel even bij stil, steek een kaarsje aan.

Het is een wonder.