thuismetsijtze.reismee.nl

Alweer zaterdag.

Het is alweer zaterdag, ik haal de dikke krant uit de bus, het was toch gisteren nog zaterdag? De weken vliegen voorbij alsof het dagen zijn, het jaar loopt op het einde (is het jaar mannelijk of vrouwelijk), tot september kropen de dagen voorbij, er gebeurde van alles, een motorreis door Italië en terug, een bruiloft in Dogliani, tussen door bezig met het huis en andere dingen die eindelijk moesten gebeuren, ik heb er weer plezier in om te doen wat ik goed kan, dat is lang geleden.

Het is alweer zaterdag, morgen komen we als familie bij elkaar voor het jaarlijkse kerst gebeuren, vroeger bij onze ouders thuis, de tafel uitgetrokken, later met een aanzettafel tussen de schuifdeuren door, het huis werd te klein voor onze grote familie, na het kerstfeest in de kerk van Hellum gingen we naar het huis Joop en Thil, nog weer later naar het huis van andere broers en zus, sinds een paar jaar gaan we naar het dorpshuis van Hellum, we worden goed verzorgd, we nemen eten, hapjes, van alles mee dat we met liefde voor elkaar maken.

Het is alweer zaterdag, ik maak broden, kruidenboter, tussendoor maak ik een kerstbrood met spijs, de dag is zo voorbij, ik sta op als het net licht wordt, steek de kachel aan, kerstmuziek, de routine van alle dag.

Morgen is het zondag, fijn om samen te zijn met mijn familie, ik zie er ook altijd een beetje tegenop, ik houd niet van zo'n grote groep mensen, gelukkig ken ik ze en zij mij.