thuismetsijtze.reismee.nl

Jezus of Christus?

Vanavond komt the Passion op televisie, het lijdensverhaal wordt verteld en gespeeld door bekende nederlanders, het verhaal wordt verteld aan de hand van top 40 nummers, de hoofdrol wordt gespeeld door Jezus. In de Matthaus Passion zingt Christus over de weg naar het kruis, Hij wordt verlaten door zijn discipelen die in slaap vallen, juist als Hij ze nodig heeft, laat deze beker aan mij voorbij gaan. Ondertussen draai ik de plaat van de musical Hair, ik had twee kaartjes gekocht voor de voorstelling in Groningen, het was 1970 of zoiets, maar ik moest er alleen heen, het meisje waarvoor ik het andere kaartje had gekocht wilde niet mee, onze verkering ging uit. Op ons pleintje speelden we al samen voordat we iets van verliefdheid wisten, pas later toen we ons verstopten om niet ontdekt te worden, stonden we dicht tegen elkaaraan en zo sloeg de vlam toe of over. Geloof speelde een grote rol in mijn jeugd ( ik heb er geen trauma 's van over gehouden denk ik, maar het komt wel vaak terug in mijn herinnering), meestal werd ik verliefd op meisjes met een rooms katholieke opvoeding of hoe noem je dat, altijd tegen het zere been van mijn ouders, twee geloven op 1 kussen!!!

Kiezen voor Jezus of Christus, welk geloof dan ook, ik kijk naar buiten, roze bloesem, wit van de krentenboom, voorzichtig groen van de bomen, het nieuwe leven ontspringt, komt tot leven, we hoeven er niets voor te doen, het gaat vanzelf, we doen ons best om de groei binnen de perken te houden, druk met snoeien, grasmaaien.

Jezus of Christus is het verschil van een naam voor dezelfde persoon, onder tussen wordt Berger op het vliegtuig naar Vietnam gezet om daar te sterven, musical, het leven is wreed, de dood wacht op ons op een onverwachte plaats, opeens........ is het zover.

Is er dan geen goed nieuws vandaag, dat is er wel, maar ik kan er nog niet zoveel over zeggen, ik word er blij en vrolijk van, twee lieve honden is ook wel wat.

Paasdagen betekenen steeds minder, Goede Vrijdag is voor mij het hoogte punt van het jaar, jezelf laten kruisigen om de wereld te bevrijden is niet te bevatten, Let the sunshine in daar geloof ik in.



Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!