thuismetsijtze.reismee.nl

Angst of bang?

Angst is een gevoel van beklemming, vrees, onveiligheid of onzekerheid, dat is een graadje erger dan bang zijn, benauwd zijn. Ik ben niet zo gauw bang, niet voor ongewone dingen of vreemde mensen, het kan niet gek genoeg in mijn gevoel, in mijn beleving, laat het maar gebeuren. Angst is een ander verhaal, daar heb ik geen grip op, het overvalt me op de vreemdste momenten, vaak komt het niet uit, ik ben een gesprek begonnen met iemand en kom niet meer uit mijn woorden, ik rijd op de motor, een snelheidsduivel haalt me in en even weet ik niet wat te doen, remmen of gasgeven. Ik was bang in het donker, ik durfde de tent niet uit toen ik een spannend boek las, De Geverfde Vogel van Jerzy Kosinski, nu loop ik een uur door het donker wel samen met de hond die me voor onraad waarschuwt. Angst is een ander verhaal, een roofdier dat me bespringt als het niet uitkomt, onverwacht, maar dat is roofdieren eigen, je weet nooit wanneer ze toeslaan, het komt nooit uit. Angst gaat vooral over dingen waar ik niet mee om kan gaan, waar ik tegen op zie, dat kan zijn van het maken van een afspraak bij de kapper, het halen van hooi of stro, een afspraak maken op het werk om minder te gaan werken, iemand die langs wil komen, dat soort zaken, contact met anderen stel ik liever uit of af. Ik probeer het wel via de mail, telefoon, maar het komt er niet van, ik stel de afspraak uit, vergeet een ontmoeting of verzin een smoes om er onder uit te komen, eerst ben ik enthousiast, maar als het er op aan komt ben ik weg.

Waar komt dat vandaan vraag ik me al heel lang af, ik ben niet bang voor mensen, maar soms wel om ze te ontmoeten, tegen te komen, vooral als ik er niet op voorbereid ben. Ik trek me terug in mijn huis, ik maak er een paleis van en ik ben de koning, ik houd mijn kleren aan, ik laat me niet gek maken, daar ben ik niet bang voor

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!