thuismetsijtze.reismee.nl

Debat.

Verkiezingen kunnen niet meer zonder een debat tussen de partij leiders, het gaat nergens om, gebakken lucht van de macht om het voor het zeggen te krijgen, de televise tijd moet worden gevuld, kijkcijfers spreken mee, maar bepalen nog net niet de eind uitslag, we mogen nog kiezen, een lachertje. Wie het hardst schreeuwt laat een ander niet uitspreken, dat is de toon van het debat, naar elkaar luisteren is iets van een vorige eeuw of nog langer geleden, nu moet het snel, scherp, zonder inhoud, als je haar maar goed zit. Het is vergelijkbaar met het voetbal, vroeger was het spel het doel, nu het geld, de status van beroemd zijn. Politici zijn de voetballers van de wereld, het gaat om gezien te worden, het grote geld, niemand let meer op hun woorden, wat ze zeggen, als ze het goede antwoord maar geven in de kwis, er wordt gelachen, maar het is om te huilen. Iedereen gaat stemmen morgen, gelukkig leven we in een democratie, dat betekent dat je goed nadenkt op wie je stemt en zelf je keuze bepaalt.