thuismetsijtze.reismee.nl

Vliegtuigjes.

Ik liep door het veld, stilte, een lekker herfstzonnetje, opeens in de verte het geronk van een vliegtuigmotor, twee motorig propellor zag ik even later toen ik omhoog keek. Zo'n mooi geluid en prachtig om te zien, vliegen in een propellor vliegtuig dat is een droom. Zelf vliegen lijkt me nog mooier, een Spitfire uit W.O II of een Fokker G1, de ultieme droom. Toen ik 10 was of een ietsje ouder, waren vliegtuigen alles voor me. Ik las er veel over, haalde boeken uit de bibliotheek, verzamelde plaatjes, die ik in een album plakte (allemaal verdwenen), ik kocht bouwpakketjes, die je in elkaar moest lijmen en eerder bouwplaten van karton, bestaan die nog? Bij de bibliotheek kon je boeken lenen van vliegtuigen met de beschrijving van alle maten, etc., plaatjes van de vliegtuigen van alle kanten. Kopieermachine's waren er toen nog niet of bij mij niet bekend, dus tekende ik mijn favoriete vliegtuigen na, tientallen/honderden en schreef er de maten en bijzonderheden bij. Soms logeerde ik bij neef Mans in Glimmen, hij was geabonneerd op de Arend, een strip tijdschrift met vaak op de middenpagina een dwarsdoorsnede en technische gegevens van een vliegtuig, waar ik helemaal kapot van was en telkens bekeek en er ook wel eens eentje of twee of meer stiekem heb uitgescheurd en meegenomen voor mijn albums. Ik las verhalen over vliegers, vooral Vliegers in het vuur van K. Norel is me bij gebleven, net als zijn andere boeken over W.O II, daarin speelt de Fokker G1 een hoofdrol. Van dit Nederlandse gevechtsvliegtuig met dubbele staart was geen bouwpakket of bouwplaat te koop, dus maakte ik zelf een bouwplaat aan de hand van afmetingen en plaatjes uit boeken en zette die in elkaar. Voor de goede orde, een bouwplaat is een plaat karton met daarop de afbeelding van bijvoorbeeld een vliegtuig, waar van je de onderdelen uitknipt, omvouwt en in elkaar lijmt zodat er een echt drie dimensionaal vliegtuig ontstaat. Ik had er tientallen en nog veel meer plastic vliegtuigjes, tot mijn schande moet ik bekennen dat ik er ook wel eens eentje heb gepikt of op een bouwplaat een ander prijsje heb geplakt, zodat ik het kon betalen, jeugdzonde's. Van mijn oom Sietse kreeg ik een houten model van de Starfighter, die hij volgens mij van zijn broer Drewes had gekregen, een topstuk. Waar alles is gebleven, ik weet het niet, maar in mijn herinnering is het er nog. Ik heb op google en youtube gekeken en er is zelfs een filmpje van de Fokker G1 die opstijgt, capriolen uithaalt in de lucht en er vanuit het vliegtuig zelf is gefilmd, even ben ik de piloot.