thuismetsijtze.reismee.nl

Guitar.

Eerder dit jaar overleed Paco de Lucia, flamenco guitarist, die samen met Al diMeola en John Mclaughlin prachtige platen maakte. Manitas was een prachtige en mooie man, die eenmaal beroemd , zijn roem leefde, geld niet belangrijk vond en arm stierf. Hoe mooi is het verhaal of hoe verdrietig, net van welke kant je het bekijkt, ik denk mooi, prachtig. Ik zoek de platen op die ik van hem heb, ik zie Brigitte Bardot op de hoes, achtergrond, wat meer kan je wensen, ik weet het wel, maar durf het niet te zeggen, niet hardop. Manitas leefde zijn leven, veel kinderen, weinig erkend, wel veel lief gehad, the glory of love zingt Lou Reed tijdens een live concert waarnaar ik luister, Coney Island Baby, soms valt de muziek samen met de gebeurtenissen in het echte leven, onverwacht maar ik kan er niets aan doen. Perfect Day van Lou, ik luister nog er een keer naar, such a perfect day, I want t'a spend it with you. Zo'n dag was het vandaag, zo voel ik het, maar eigenlijk was afgelopen zaterdag die perfecte dag. Meer kan ik niet wensen.

Luister naar Lou Reed - Perfect Day en naar Manitas de Plata, betekent zilveren handjes, echte naam Ricardo Baliardo.

Het journaal toont beelden van de vliegramp mh17, nabestaanden vertellen hun verhaal en de perfect day verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Na het journaal ga ik lopen met de hond Remie, geef Jessica de pony een paar appels, ik zie de maan en de sterren, denk aan een kinderboek van kleine beer en mijn hoofd wordt weer leeg en licht.

Manitas de Plata overleden

7 november 2014
Manitas de Plata

Flamencogitarist Manitas de Plata, van wie Picasso ooit zei dat hij van grotere waarde was dan hijzelf, is deze week op 93-jarige leeftijd in het ziekenhuis in Montpellier overleden. In zijn loopbaan verkocht hij bijna honderd miljoen platen, hij trad op in de grootste concertzalen in de wereld als Carnegie Hall in New York en de Royal Albert Hall in Londen.

Hij werd in 1921 als zoon van een paardenhandelaar geboren als Ricardo Baliardo in een caravan in Zuid-Frankrijk. Zonder een noot te kunnen lezen leerde hij gitaarspelen van zijn oom en liet hij zich inspireren door het spel van jazzgitarist Django Reinhardt. Toen zijn loopbaan op gang kwam veranderde hij zijn naam in Manitas de Plata, wat ‘ zilveren handjes’ betekent.

De top van zijn roem bereikte hij in de jaren zestig. Hij speelde veel in cafés aan de Franse Rivièra, waar hij vrienden werd met de dichter Jean Cocteau, de schilders Picasso en Salvador Dali en actrice Brigitte Bardot. Picasso tekende een van zijn gitaren.

Hij overleed als een arm man: hij zou zijn geld vooral uitgegeven hebben aan vrouwen, dure auto’s en zijn kinderen. De schattingen van het aantal kinderen dat hij op de wereld heeft gezet, lopen op tot 28, aldus persbureaus. Sommigen van het zouden bij de beroemde groep The Gypsy Kings hebben gespeeld. In zijn laatste jaren speelde hij zelf weinig gitaar meer.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!