thuismetsijtze.reismee.nl

Tweeëntwintig.

Ik heb de serre in de verf staan, donkerblauw, het is helemaal af, alleen de bovenkant moet nog vervangen worden door glas in aluminium. Vandaag heb ik de afgezaagde hoeken voorzien van houten schotten, ik had er schroeven voor nodig. Na het bezoek aan de gamma besloot ik rechtsaf te gaan naar een kringloopwinkel zonder dat ik wist wat ik zocht, het is er altijd druk, een lange rij voor de kassa. Afgedankte spullen vinden hier hun weg naar een nieuwe bestemming, mensen zijn er blij mee, tassen vol gaan mee naar huis, koelkasten zonder garantie staan er, de garantie kan je er bij kopen, stoelen, banken, kleding, boeken en platen. Meestal sla ik de bakken met Lp's over, weinig soeps tegenwoordig, de eerste plaat die ik zag was van Gino Vanelli, toch maar even kijken, tweeëntwintig platen haalde ik uit de bakken, 50 cent per stuk, van Astor Piazzola naar Harry Sacksioni, Eartha Kitt, van soul, blues en jazz naar Frits Rademacher, troubadour van het Limburgse lied, Jaap Dekker met kinderliedjes, boogiewoogie, een plaat die ik bij opa Venema hoorde.. De platen schoonmaken met het apparaat dat ik "geleend heb" van radio Vogelenzang en ze klinken bijna weer als nieuw, ze ruiken een beetje muf maar dat hoort. Een man die ook platen uitzoekt vertelt waarom hij platen draait en het niet erg vindt als er een krasje of ruis op zit, we praten over een gedeelde liefhebberij, gelukkig heeft hij een andere smaak, we laten elkaar de platen zien die we hebben uitgezocht. Hij vraagt of hij een keer langs mag komen maar daar praat ik overheen, een gesprek in de kringloop winkel is voor mij genoeg, niet teveel mensen over de vloer. Ik vind een cassette met twee boeken van de Japanse schrijver Yoshikawa, Moesasji, samen 1300 bladzijden, mijn dag kan niet meer stuk. Als ik thuis ben schroef ik de schotten op de hoeken van de serre vast, meer hoef ik niet te doen vandaag.

De hele maand september ben ik vrij, ook al een week in augustus, ik heb teveel vrije uren die ik op moet maken, minder gaan werken wil niet zeggen dat het ook zo is, honderden uren, dagen die ik "teveel" gewerkt heb, volgend jaar eerder stoppen met werken lijkt me een goede bestemming voor al die uren.