thuismetsijtze.reismee.nl

Vakmanschap.

Zaterdagmorgen belde zoon Jelmer op of ik langs kon komen, hij was niet tevreden over een deurkozijn plus deur (zelf gekocht) die hij had laten maken bij een timmerman. Hij is zelf nogal precies, nauwkeurig is een beter woord, alles een paar keer meten, niet tevreden zijn als iets scheef is of niet past, een goede eigenschap die ik herken van mijn opa die timmerman was, het zit in de genen, hoewel ik zelf iets makkelijker ben.

Het deurkozijn paste wel, maar aan de bovenkant was het 1 cm. te kort (of aan de onderkant), zo'n spleet is geen gezicht. De timmerman begon over een sierlijst om het euvel te verdoezelen, een kozijn moet precies passen, mijn opa noemde die zogenaamde sierlijsten amateurlatjes, ze verbergen wat wij niet mogen zien, het past net niet. Dat is geen schande voor de doe het zelver, als professionele timmerman zou ik me schamen. Dan komt er ook nog bij dat de deur klemt en ze de gaten voor de klink en het slot verkeerd geboord hebben, wel keurig dicht gemaakt met plamuur trouwens, dat gaat in de toekomst werken of scheuren.

Prutswerk, ze maken maar een nieuw goed passend kozijn en de deur?

Ik ben wel eens met mijn opa mee op klus geweest als kleine jongen, hij had een eenvoudige gereedschapskist, er zat niets electrisch in, alles werd met de hand gemaakt, in de werkplaats of ter plekke, opa Venema was een vakman.


Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!