thuismetsijtze.reismee.nl

Analoge camera.

Vorig jaar kreeg ik een ouderwetse, analoge fotocamera, een Yashica TL-Electro met lenzen, flitser, een tas vol spullen, ook nog een andere camera met toebehoren en een oud boxje voor 6 x 6 cm films. Precies zo'n toestel kocht ik in 1975, ik had een goede camera nodig voor mijn opleiding aan de Kunstacademie. Honderden foto's heb ik er meegemaakt, de films ontwikkelde ik zelf, daarna drukte ik de foto's af in de doka (donkere kamer) op school of thuis. Op zolder staan twee uitrustingen voor een doka, nog eentje van broer Pe, soms denk ik er over om weer een donkere kamer in te richten, de voorraadkast in de bijkeuken was eigenlijk bedoelt als doka, alle aansluitingen liggen er, het is er niet van gekomen, de hele wereld digitaliseert, ik ook. De negatieven heb ik bewaard, veel nog nooit afgedrukt, wie weet?

Ik heb twee zwart wit filmrolletjes gekocht, 400 asa, 36 opnames, de camera neem ik morgen mee als we op het jaarlijkse motorweekeinde gaan, ook een lens en een flitsapparaart gaan mee in de koffer, het formaat verschilt nogal met het kleine digitale toestel, de tanktas is gelijk vol. Ik moet er weer aan wennen, scherpstellen, diafragma, dat soort zaken, ik ga het proberen. Tegenwoordig kan je de films laten ontwikkelen (ook nog steeds bij de Hema) en de afdrukken gelijk op cd laten zetten en/of er afdrukken van laten maken.

Jullie gaan het zien, maar het duurt even.