thuismetsijtze.reismee.nl

Klaus.

Tientallen tekeningen heb ik gemaakt van Klaus Kinski, acteur, provocateur, moeilijk mens, maar een prachtige kop, hij speelde in heel veel films, ik ken hem van de films die hij maakte met regisseur Werner Herzog, ze hadden een haat-liefde verhouding.

In 1974 ging ik na de kerstdagen een paar weken naar Londen, op de bonnefooi, ik wist niet waar ik zou slapen, ik had niets geboekt, alleen een retourtje trein en boot. Het was prachtig, ik was verliefd, we sliepen bij een Duitse vriendin, die voor een kerkgenootschap werkte, samen door Londen zonder plan en weinig geld. Queen had hun eerste hit Killer Queen, bomaanslagen van de IRA, we werden meerdere keren staande gehouden, gefouilleerd, ik had lang haar en oude kleren aan, we mochten cafés niet in, het maakte niet uit, we waren samen. Later mocht ik slapen in het gemeenschapshuis van de Duitse kerk, in een slaapzaal voor een groot gezelschap waar ik alleen sliep, een vriendelijke vrouw maakte elke morgen een ontbijt klaar, daar na ging ik op pad door de stad, 's avonds zagen we elkaar ergens.

Ik liep door Londen, musea, zoveel te zien, bij een bioscoop zag ik een poster met de kop van Klaus Kinski, Aquirre the Wrath of God, in het Duits mooier, der Zorne Gottes. Ik heb de film daar voor het eerst gezien, in het Duits met een engelse ondertiteling, later zag ik de film op de Duitse TV, nu heb ik een dvd box met alle films van Kinski en Herzog samen.

Het gaat over de gekte van een mens, in een mens, het sluimert daar als een vulkaan, we proberen het de kop in te drukken, we weten niet goed wat we er mee moeten, we zijn bang om het te laten zien, als het tot een uitbarsting komt worden we apart gezet, opgesloten, daar zit niemand op te wachten, gedraag jezelf. Klaus speelde die gekte, misschien was hij de gekte, prachtige films over het verlangen van een mens om de wereld te ontdekken zonder terughoudendheid, een ideaal werd nagevolgd zonder over de gevolgen na te denken.

De tekeningen staan op zolder, ik haal ze naar beneden, het wordt tijd dat de gekte een gezicht krijgt.


Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!