thuismetsijtze.reismee.nl

Strange Fruit.

Een moeder die dertien jaar jong is als ze wordt geboren, een kind nog, ze moet een meisje groot brengen en doet dat met alle liefde die ze in zich heeft, maar ze krijgt de kans niet.

De wereld werkt tegen, vroeger en nog steeds, het kan niet, we gaan ons er mee bemoeien in plaats van te helpen en te zorgen dat een kind op kan groeien met de liefde van haar moeder, hoe jong ook.

Hoe sterk moet je zijn om te overleven in een maatschappij die er maar voor één kleur mensen is, blank of wit, bleekscheet of hoe je ze wilt noemen, rednecks, we hebben een oordeel over je voordat we je hebben gezien of je hebben leren kennen.

Je zingt de sterren van de hemel, anderen verdienen aan je succes, jouw leven is the blues, geluk is de jurk die je draagt, de bloem in je haren en altijd het liedje dat je zingt zoals nooit iemand dat gedaan heeft of ooit nog zal doen.

Heel langzaam, te langzaam, leren we elkaar verstaan in deze wereld, alle kleuren door elkaar, misschien luisteren we ooit nog eens naar elkaar zonder gelijk te gaan schreeuwen over afkomst en herkomst.

Uiteindelijk zijn we allemaal vluchtelingen op zoek naar een veilig huis.

Kijken en vooral luisteren:

Billie Holiday - Strange fruit