thuismetsijtze.reismee.nl

Vroeg en Fries.

Ik was vanmorgen vroeg wakker, de slaap was ver weg, nog een keer omdraaien hielp ook niet, opstaan dan maar, veel te vroeg voor de krant, twee kwispelende hondjes stonden voor me. Een rondje Hellum in de vroege ochtend, het is stil om half zes 's morgens, nog weinig verkeer op de weg. Een uurtje lopen om wakker te worden, de honden hebben daar minder last van, ze ruiken van alles, dat gaat dan weer langs mij heen. De enigen die we tegenkomen zijn een paar reeën, ze staan rustig te kijken, de hondjes hebben niks door, dat scheelt een hoop geblaf en getrek, als we de straat inlopen wordt net de krant bezorgd.

In de weekeind krant stond een interview met Sytze Pruiksma, geluidskunstenaar en componist, hij werkt samen met Nynke Laverman ( en woont met haar samen). Ik zoek op Wikipedia, kijk naar filmpjes op YouTube, prachtige muziek in het Fries, ik kijk op marktplaats, vind een paar cd's voor weinig geld, die ik koop, ik luister er nu naar. Fries is de taal van mijn voorouders, ik ben blij dat er een vertaling naast staat, de gedichten van Tsjebbe Hettinga mag ik graag lezen als ik rustig in mijn stoel zit, eerst in het Fries, daarna in het Nederlands. Het Fries is mooier, net als de liedjes van Ede in het Gronings, met minder woorden meer zeggen.

Misschien moet ik toch maar eens Fries leren.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!