thuismetsijtze.reismee.nl

Naar Italië En Terug. Dag 6.

Heerlijk geslapen in een twee persoons bed, een prachtige slaapkamer in een bijzonder ingericht huis, overal schilderijen, beeldjes, kasten en nog veel meer, over alles is nagedacht. Het ontbijt was echt fantastisch, een overvloed aan lekkere dingen, koffie werd gebracht, we hebben er lang over gedaan, heerlijk.

Gisteravond liepen we Dogliani in, eerst bij de triumph dealer naar binnen, daar stond de motor die broer Jan graag wil kopen, beetje duur, daarna op zoek naar een eettentje, niet te ver weg, stew met wijn uit Dogliani en groene salade. Onder het eten kwam het gesprek op het biergebruik van de familie Hielema, als we bij elkaar komen (familie weekeinde, motor weekeinde, kerst of zomaar), is het gewoon geworden dat er veel gedronken wordt, alsof het anders niet gezellig is. Zou dat anders kunnen?

We hoefden weinig in te pakken, afscheid nemen van de mannen en richting Cuneo, een mooie rechte weg, goed onderhouden in allerlei kleuren, genoeg om naar te kijken. Richting Frankrijk, door de tunnel van col de Tende, 8 haarspeldbochten omhoog, 15 minuten wachten want jet is een éénbaans tunnel, zo oud dat ik me een mijnwerker voel, slecht verlicht en vochtig. We zijn al snel bij Soepel waar we een rustige camping vinden, boodschappen doen, naar Menton om te tanken, mijn pasje doet het niet, weer terug over de bochtige weg, we gaan niet hard genoeg, getoeter van boze Fransen, gewoon rustig doorrijden, ik heb al genoeg kruisen, bloemen, petjes en sjaals aan de vangrails gezien, herinneringen aan overleden geliefden, daar hoeft niets van Jolle of mij bij. Koken, een biertje, lezen, dan slapen.