thuismetsijtze.reismee.nl

Naar Italië En Terug. Dag 5.

We hadden een broodje besteld, heerlijk ontbijten met cappuccino en een broodje mozzarella en heerlijke ham, nog een stuk mee voor onderweg, een goed begin.

We rijden vandaag naar Dogliani, het grootste stuk over de Via Aurelia, de oude weg die kronkelig langs de Middellandse Zee loopt, we komen door veel dorpjes, smalle wegen , kleine pleintjes, mooie Romaanse kerken, overal waar je kijkt is wel iets te zien. Het eerste stuk slingeren we naar de Zee toe, er is bijna geen recht stukje weg, wielrenners houden we niet bij in de afdaling. We rijden door dorpjes die we eerst honderden meters hoger zagen liggen, met haakspeldbochten zijn we zo boven, het rijden gaat al een soepeler en ontspannender, helemaal omdat er weinig verkeer op de weg is. We rijden even door de wolken, het wordt wat frisser, we komen bij de Zee, die we de komende uren steeds blijven zien.

We gaan dwars door Genua heen, we passen ons aan aan het verkeer, een beetje afsnijden, voordringen, over de dubbele streep, we moeten het hoofd bieden aan honderden scootertjes, we maken onszelf breed. We komen langs de grote haven waar veel cruiseschepen liggen, een enorme container opslag en door de oude stad. Verder naar Savonna, een wirwar van wegen, daar rijden we verkeerd, de weg vragen helpt niet echt, we nemen de tolweg naar Turijn. We rijden hoog boven de bomen, wegen lopen links en rechts door de bergen, uitzicht over het land is mooi. Zo betalen we ook nog mee voor het hoognodige onderhoud van de Italiaanse wegen, misschien helpt of het is een druppel op een gloeiende plaat. We komen weer op de goede weg, prachtig over een bergrug met uitzicht op alle twee kanten, groene velden, wijnranken, op weg naar Dogliani, dat we boven zien liggen en er langs een weg waarlangs de kruisweg staties staan, heen rijden. De ontvangst door Ricardo en Luigi was hartelijk met een prachtige kamer, goed geregeld Sarah en Jelmer, bedankt.

We gaan zo op weg naar de stad om iets te eten en rond te kijken.