thuismetsijtze.reismee.nl

Verlangen naar vroeger.

Ik heb de oude vw bus opgehaald van de garage, de startmotor haperde, ik begin steeds meer kuren van de bus te herkennen, niet dat ik meer verstand van motoren krijg, misschien wel het tegendeel. Gisteren en vandaag op de motor naar het werk, de BMW is uit 1979, ik heb wel eens naar iets anders gekeken maar als ik dan weer op mijn oude vertrouwde motor rijd wil ik niets anders, prachtig zoals het geluid klinkt, ik weet niet anders, anders zal het ook niet worden. Volgend rijd ik veertig jaar op de BMW, ik hoop de 50 jaar te halen, daarna mag zoon Jelmer er verder voor zorgen, mits hij zijn rijbewijs heeft.

Ik houd van oude dingen getekend door de tijd, net als ik zelf, gebruikssporen zijn zichtbaar, een huis dat ik door en door ken, een beetje verwaarloosd, ik krijg soms klachten als ik om het huis heen loop, gemopper van doe er nou eens iets aan, een verfje , een nieuw kozijn, haal de rotzooi om me heen weg, het huis spreekt soms klare taal, anderzijds vindt ze het prettig dat ik me er op mijn gemak voel, ze probeert zo weinig mogelijk te kraken als het stormt en dat soort dingen, we houden van elkaar.

Dat is net zo met al die andere zaken om me heen, de nieuwe bank staat meestal mooi te zijn maar niet voor mij, ik heb twee oude stoelen die me dragen als ik naar muziek luister of lees, ze maken geen ruzie, ik verdeel mijn tijd eerlijk over de twee.

De nieuwe bank protesteert als ik af en toe tv kijk, waarom niet vaker, het komt met de jaren durf ik nog net te zeggen, maar op mij kan je ook muziek luisteren, ze moet haar plaats nog veroveren, het is bijzonder hier in Hellum, de bank kreunt als we met ons tweeën zijn en een film kijken.

Het is geen verlangen naar vroeger toen alles beter was zeggen ze, al die oude spullen geven me een gevoel van vrijheid, ze zijn tastbaar, je kan ze aanraken, ze hebben niet veel onderhoud nodig, behalve de buitenkant van de bus.

De kachel protesteert, ik heb hout nodig, het glaasje van de deur zit los, ik stel haar gerust, geef haar wat ze nodig heeft en ze verwarmt me heerlijk.

Alles om me heen noem ik haar of ze, daar straalt wel een bepaald verlangen uit.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!