thuismetsijtze.reismee.nl

Een groen huis.

Het had een beetje gevroren vannacht, opstaan als de zon schijnt is altijd prettig, een warme douche ook, beneden was het aangenaam warm, de verwarming met een warmtepomp werkt prima, zowel beneden als boven, net als de boiler ook met een warmtepomp. Na een paar koppen koffie keek ik op de electriciteitsmeter, die liep een klein beetje terug, ondanks dat alle apparaten met een warmtepomp en de muziek aanstonden, gratis warmte en warm water door de zonnepanelen.

Prachtig zonnig weer en twee honden is een ideale combinatie om een lange wandeling te maken, langs de Haansvaart naar het Schildmeer, ik voelde de zon mijn rug verwarmen, in februari kan je al buiten zitten met een jas aan. Ik lees in de krant over het platteland, weinig bloemen, groene vlaktes zonder leven, door de ruilverkaving in de jaren 70 is alles recht getrokken, houtwallen zijn verdwenen, kommer en kwel. Ik loop langs een rechte vaart langs groene weiden, akkerland waar enorme plassen water op staan, dat zag ik nooit, zakt de grond of is het iets anders, de boeren maken geulen naar de sloot om het water af te voeren. Honderden ganzen vliegen heen en weer, maken herrie , reigers en veel zilverreigers vliegen op als ze ons zien, in de verte lopen reeën, de honden worden onrustig, twee hazen laten ons schrikken, de honden meer dan ik, ze trekken aan de riem om er achteraan te gaan. Gebrom in de verte, ik hoor de ganzen, drie enorme legerhelicopters verstoren de stilte, honderden ganzen vliegen op, wij lopen gewoon verder over de bevroren grond, die zacht wordt door de zon. Misschien is het landschap veranderd maar er blijft nog zoveel over om van te genieten, verderop zijn plassen aangelegd, kunstmatige natuur die de tijd nodig heeft om te herstellen wat de mens vernield heeft, we doen ons best, maar we zijn geen God.

Als we na tweeënhalf uur terug zijn is het nog lekker warm binnen, de meter loopt alweer terug, het verbruik is de afgelopen vier maanden met een vijfde gedaald.

Jongens bedankt voor alle goede raad en advies.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!