thuismetsijtze.reismee.nl

Dressoir.

Het voordeel van kalkvrij water is niet alleen dat het beter is voor alle apparaten , maar ook kan ik er mijn platen, Lp's, 33 en 78 toeren, mee schoonmaken, een druppeltje goedkoop afwasmiddel erbij, het doet wonderen. Op het dressoir van mijn ouders liggen honderden platen, een stapel die gereinigd is en daarnaast de vuile platen, ondertussen draai ik ze om te horen of het zin heeft om ze schoon te maken, de meesten klinken als nieuw, de krassen (die ik er gratis bij kreeg) nagelaten. Ik ben benieuwd hoe de 78 toeren platen klinken na een reinigingsbeurt, ik begin met de Matthaüs Passion, een koffer vol platen, we gaan alweer naar Pasen toe, eitjes zijn alweer te koop in de supermarkt.

Het dressoir van mijn ouders dat nu in mijn huis staat, stond in de voorkamer van ons huis aan de Johannes Mulderstraat, eigenlijk een pleintje, een heerlijke plek om te wonen en groter te groeien, ik heb er heel veel mooie herinnering aan, het eerste meisje waarop ik verliefd werd woonde daar, misschien waren het wel twee, altijd voetballen tot het te donker werd of een boze buurman ons weg stuurde.

In 1977 kocht ik van de vacantiebonnen die ik met hard werken in de bloembollen verdiend had (verzilverd bij de heer van der Molen, over wie ik ook een verhaal kan en moet schrijven, wat gebeurt er toch veel in een leven) een stereo installatie, draaitafel, versterker en speakers, die ik nog steeds heb, kocht. Om alles uit te proberen en te beluisteren zetten we, dat zijn mijn broers en ik, alles op het dressoir in de voorkamer en we draaiden platen, één plaat in het bijzonder, Jonathan Richman & the Modern Lovers live, het nummer Icecream Man.

Een dressoir met een verleden, gemaakt door oom Rieks, de broer van onze moeder, wat gaat een leven toch snel voorbij, ik moet gaan koken, maar luister muziek, stofvrij, drink een biertje in de designstoel van onze vader, morgen weer een dag, meet me where they play the blues zingt Mary Coughlan, Dolores O'Riordan is overleden, who really cares, zingt Mary verder, glad to be alone.

Heerlijk zoveel platen te hebben, ik verveel me nooit, wel een beetje alleen af en toe.

Maar dat gaat ook steeds beter.