thuismetsijtze.reismee.nl

Gevaarlijk.

Jaren geleden stond er een prachtig houten fort bij de school achter mijn huis, je kon erin klimmen, er was een touwbrug, een amfitheatertje, ook na schooltijd werd er volop gebruik van gemaakt, niet altijd op de manier waarvoor het fort er was neergezet. Het werd afgebroken omdat het te gevaarlijk was voor de kinderen, je kon er vanaf vallen, je hand of been schaven aan een touw, bedenk het maar, er kwam een speeltoestel voor terug waaronder rubber tegels lagen, veilig, maar vreselijk saai. Vandaag zag ik op het jeugdjournaal dat er niet meer op hunebedden geklommen mag worden, er waren twee kinderen van afgevallen, gewond werd er gezegd. Er kwam een man in beeld die met een rood lint het hunebed afzette, als het geen oktober was, zou het een 1 april grap kunnen zijn dacht ik, maar het is serieus ! Kinderen mogen niet meer klimmen, klauteren, want ze zouden wel eens kunnen vallen, au, dat doet zeer, stukken bos waar je prachtige hutten kan bouwen worden omheind, te gevaarlijk, zwemmen in kanalen en plassen wordt afgeraden, kinderen mogen niets meer, gelukkig kunnen ze nog veilig binnen spelen dan kunnen de ouders een oogje in het zeil houden.

We willen een veilige wereld creëren voor onze kinderen vlakbij huis, maar wat er in de rest van de wereld gebeurt gaat ons niet aan, dat is ver van ons bed, welterusten.