thuismetsijtze.reismee.nl

Geen einde.

Op sommige dagen lijkt er geen einde te komen aan de tijd voordat ik naar mijn werk moet gaan, tijd in overvloed, dat is ook wel eens anders, ik loop steeds achter de feiten aan, kijk op de klok of ik nog niet weg moet, ik maak mezelf onnodig onrustig. Een lange wandeling met de honden doet wonderen, de beestjes hebben oog voor alles wat er om hen heen gebeurt, ze ruiken elk geurtje langs de weg en moeten daar even bij stilstaan voordat we verder gaan, van tijd hebben ze geen besef, behalve van etenstijd. Als we terugkomen heb ik nog tijd om een mooi gedicht drie keer te lezen:


Ik heb nooit


Ik heb nooit naar iets anders getracht dan dit:

Het zacht maken van stenen

Het vuur maken uit water

Het regen maken uit dorst


Ondertussen beet de kou mij

Was de zon een dag vol wespen

Was het brood zout of zoet

En de nacht zwart naar behoren

Of wit van onwetendheid


Soms verwarde ik mij met mijn schaduw

Zoals men het woord met het woord kan verwarren

Het karkas met het lichaam

Vaak waren de dag en nacht eender gekleurd

En zonder tranen, en doof


Maar nooit iets anders dan dit:

Het zacht maken van stenen

Het vuur maken uit water

Het regen maken uit dorst


Het regent ik drink ik heb dorst


Gerrit Kouwenaar (1923 - 2014)

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!