thuismetsijtze.reismee.nl

Zestien Augustus.

Zestien Augustus 2012 was er een aardbeving van 3,6 op de schaal van Richter in Huizinge, provincie Groningen, ik weet het niet meer, vergeten waar ik was. Zestien Augustus 1977, de dag dat Elvis overleed waren we, dat zijn Pete Pawson en ik in Hillegom, we hoorden het nieuws op de radio, Pete pakte zijn gitaar, speelde en zong een half uur lang Elvis nummers, ik ben niet zo'n zanger, maar een tweede stem kan nog net.

Zestien Augustus 2017, over de kabinets formatie komt weinig naar buiten, behalve dat het Wilhelmus weer verplicht geleerd moet worden op de lagere school hoorde ik op de radio, daar zijn ze het over eens. De onderhandelingen zijn een lachertje, in pak of spijkerbroek, elke avond wordt er serieus over gepraat in het journaal en de nieuws shows, waar gaat het over? Ik weet het niet, ik heb gestemd op een partij die duidelijk stelling nam voor en tegen was bekend, ze kozen het hazenpad, met de staart tussen de benen zijn ze weggelopen, regeren is vooruitzien, dat gebeurt in Nederland van zijn lange leven niet, vier jaar, langer kijken de heren en dames politici niet vooruit, het is een schande, kortzichtigheid ten top, al jaren.

Er wordt een moeder uitgewezen, haar kinderen zijn ondergedoken zodat ze in Nederland kunnen blijven, ze zijn hier opgegroeid, spreken de taal, gaan naar school, hebben vriendjes en vriendinnetjes, onderduiken is iets uit de oorlog. De verantwoordelijke staatssecretaris wast zijn handen in onschuld, een volgend kabinet moet het maar uitzoeken, zijn naam is haas, mensen worden behandeld als vee, kippen worden vergast, ook weer een associatie met de oorlog, omdat er een beetje fipronil in zit, je zou er bijna vegetariër van worden, gisteren nog ge-bbq ed met vlees en vervangers, dat smaakt prima.

Zestien Augustus, ik heb drie platen van Mary Coughlan, vanavond ga ik in mijn stoel zitten en begin met de eerste plaat, een biertje naast mijn stoel, de honden liggen op het kleedje voor mijn voeten, ik hoor alleen de stem van Mary.

Vandaag buiten gewerkt met de bewoners, hooien, een mooier leven kan ik me niet wensen.