thuismetsijtze.reismee.nl

Missen.

Ik zag op de familie app een kort filmpje van broer Lo die water staat te pompen in Duitsland, de ingewijden weten dan genoeg, herinneringen komen boven. Lo op slippers bij de pomp, toen onze vader dat een keer deed en niet over het paadje liep maar van het heuveltje af naar de pomp ging, brak hij zijn been, uitgegleden, broer Lo is nog een stuk jonger. Met de herinneringen komt het missen van een plek waar ik zovaak ben geweest, er was altijd wel iets te doen, vaak veel mensen, zelfs de stilte onder de bomen kan ik bijna nog horen, eikenbomen en berkenbomen, het verschil in het ritselen van de bladeren als de wind er door waait, ik kon er tijden naar luisteren en helemaal niets doen. Helemaal niets doen, zitten, een sigaretje rollen en roken in stilte, voor zich uit staren, onze vader, wat ging er door zijn hoofd aan gedachten ? Een boek over Nederlands Indië maakt een hoop los bij mij, ik had het graag dertig jaar geleden gelezen en het boek aan mijn vader gegeven, maar of het tot een gesprek was gekomen betwijfel ik, hij sloot zichzelf op (en ons buiten) in zijn gedachtenwereld.