thuismetsijtze.reismee.nl

Drie en negentig.

Onze moeder is vandaag 93 geworden, een respectabele leeftijd, iedereen heeft haar gefeliciteerd, gezoend, we hebben samen voor haar gezongen, dat vindt ze een beetje moeilijk, middelpunt zijn van haar feestgedruis. Ze slaat zich er goed door heen met een achterkleinkind op schoot, haar aandacht gaat naar het kind terwijl wij zingen, een beetje ongemakkelijk voelt ze zich, maar dat duurt niet lang, ze loopt terug naar de tafel waar de oude mensen zitten, verwelkomt iedereen, praat met haar zus en schoonzus, iedereen komt langs voor een praatje, ze staat op en gaat zonder rollator naar de tafel waar de oma's zitten met hun kleinkinderen, mijn zussen, mijn moeder neemt de kinderen op schoot net zoals ze dat vroeger met ons deed, ze lacht onze moeder, wat ze voelt weet ik niet, maar ze is gelukkig met haar gezin, onoverzichtelijk maar wat maakt het uit, we zijn blij dat we haar verjaardag kunnen vieren. De jongens drinken bier, de kinderen gaan naar de speeltuin, we maken plannen om een weekeinde samen te zijn, iedereen is druk met de vacantie dat wordt moeilijk. Ik zit in de zon en geniet van het samenzijn en kijk rond, mijn moeder praat met iedereen, ongedwongen lijkt het bijna, ze gaat haar eigen gang, drie en negentig, ik heb nog dertig jaar om te leren om zo oud te worden.

Jolle ik weet het, ik moet het niet schrijven maar ik doe het toch,

Lieve broer Kees, volgend jaar zijn jullie bij de verjaardag van onze moeder, 94 wordt ze dan, een kleine moeite lijkt me, ze mist jullie op de dag van haar verjaardag, dat zal ze nooit tegen je zeggen, onze moeder vergoeilijkt jullie afwezigheid.

Ik mis jullie ook altijd als we samen zijn en jullie zijn er niet, we hebben er nachten over gepraat, samen gehuild, maar ik begrijp het nog steeds niet. Ik wil alles doen om jullie er weer bij te halen, zeg het me en het komt voor elkaar, 1 dag later op vacantie is toch geen probleem om de verjaardag van onze moeder te vieren of schop ik nu tegen een zeer been ? En als dat zo is vertel je me de volgende keer dat we elkaar zien wat dat zere been is, ongeacht wat het is, eerlijk zijn, daar heb Ik ook wel eens moeite mee gehad, maar hoe ouder ik word denk ik, fuck de hele zooi, zeggen wat je denkt of voelt.

Kees, kus van je oudste broer.

Geniet van jullie vacantie.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!