thuismetsijtze.reismee.nl

Kroketten.

In de weekeinde bijlage van de krant stond een verhaal van een vader en een zoon die zich op het maken van kroketten hebben toegelegd, inmiddels veertig verschillende smaken. Dat kan ik ook is mijn eerste gedachte, niet zoveel smaken, maar een rundvlees kroket en een vegetarische moet ik kunnen maken. Ik lees eerst iets over het maken van kroketten, vroeger werden ze vaak zelf gemaakt, 1 keer per week, maar sinds de friteuse niet meer hip is, het stinkt, sterft de zelfgemaakte kroket uit. Ik heb nog een friteuse die ik buiten op de veranda zet als het nodig is, de kleinkinderen zijn er dol op, ik vind het ook geen straf om af en toe iets te frituren, het liefst zelf gemaakte dingen. Recepten zijn er genoeg, in het oude kookboek van mijn moeder kon ik ze eerst niet vinden, daar staan ze vermeld onder de naam croquetten, dat klinkt toch een stuk lekkerder. Twee pannen met groenten, kruiden, 1 met rundvlees, hebben de hele middag staan pruttelen, daarna heb ik er een dikke saus van gemaakt die in de koelkast moet afkoelen en dik worden. Woensdag of donderdag ga ik er croquetten van maken, ik nodig de kinderen en kleinkinderen uit, tomaten en komkommer erbij voor de sier, ook nog aardappelen als belgische friet in de frituur, smullen, ik heb ook nog zelfgemaakte appelmoes in de kast. Het kan niet op.