thuismetsijtze.reismee.nl

En toen ontmoette ik Jezus.

Ik ben terug in mijn huis, alles is nog hetzelfde als voorheen, de honden zijn blij om me weer te zien, het gras moet nodig gemaaid worden, de moestuin is een puinhoop, er moet nog van alles geschilderd worden, ik voel me hier thuis in het onvolmaakte huis, draai platen terwijl ik de kranten van de afgelopen dagen lees, er verandert weinig in de wereld, mensen houden het liefste vast aan het oude vertrouwde, zelfs in de politiek is er weinig beweging om tot een regering te komen, ze zijn bang voor de kiezer, schijtlijsters zijn het, meer wil ik er niet over zeggen.

Ik lees de krant van dinsdag 13 juni, blader van voor naar achter en terug net als altijd, leg de krant weg om de honden eten te geven, lees een artikel over een Deense journaliste nog een keer, ze schreef een bestseller over haar ontmoeting met Jezus. Ik ben jaloers, Jezus is 1 van de helden uit mijn jeugd, ik las alles over Hem, eerst gedwongen door mijn ouders, later ging ik zelf op onderzoek uit, Jezus werd gevolgd door Jimi Hendrix en Jim Morrison van the Doors, Peter Green van Fleetwood Mac leek op Hem als geen ander, speelde veel beter guitar, maar hij was de Verlosser niet ! Ik zou Jezus graag ontmoeten terloops als ik de honden uitlaat, Hij loopt een stukje met me mee achter de bosjes, de honden durven niet te blaffen, we praten over de liefde, ik vraag Hem waarom dat soms verkeerd gaat tussen mensen en tussen mensen en Zijn Vader God. De honden blaffen naar een fazant die plotseling op vliegt, Jezus lacht, Hij houdt van de natuur die Zijn Vader heeft geschapen, af en toe snapt Hij er niets van, mensen willen alles in de hand houden, dat heeft Mijn Vader ze niet geleerd, wel de eerbied voor alles wat leeft, zorg voor de dieren, zorg voor de medemens. Hij is op de hoogte van wat er gebeurt in de wereld, Groen Links had Zijn sympathie, maar Jesse wil te veel op een Verlosser lijken, hij verliest de realiteit uit het oog, zegt Jezus, we lopen verder, stil, hoe het verder moet weet ook Hij niet.

Ik vraag Hem opnieuw naar de liefde, Hij aarzelt, staat stil om de honden te aaien en zegt uiteindelijk dat de liefde iets is dat veel mensen niet begrijpen, ze denken dat het iets vanzelfsprekends is, maar je moet er in geloven, er alles voor over hebben, net als het geloof in Mijn Vader, in Ons, de Drie Eenheid, Vader Zoon en Heilige Geest, anders wordt het niets, dan is het een zeepbel die knapt als het moeilijk wordt, als we niet meer vertrouwen op de kracht van de liefde tussen mensen en God.

We lopen verder met de honden, Jezus is een dierenvriend, maar vooral, laat de kinderen tot me komen, kinderen hebben de toekomst, het nieuwe leven, we luisteren veel te weinig naar ze, ik maak me zorgen zeg ik zachtjes tegen Hem. Jezus kijkt me aan, het is net alsof ik mezelf in de spiegel zie, ik ben Jezus denk ik, ik luister naar Zijn woorden, Hij wijst me terecht, mensen denken vaak dat ze God zijn, ze willen zelf beslissen over leven en dood, ze willen weten wat goed en slecht is, dat zijn ze vergeten, liefde voor de medemens, daar heb Ik Mijn Leven voor geofferd. Jezus staat stil, wijst op een een bloempje, dat is de Schepping van Mijn Vader, Hij geeft mij een kus, zorg goed voor je kinderen, verder weet Hij het niet zo goed, we hebben gepraat over de liefde, ook daar heeft Hij een hand in. O ja zegt Jezus, stiekem vertelde Ik haar dat ze jou een brief moest sturen, ze wist het zelf nog niet zeker, maarja, zo n man man alleen in Hellum is ook wel een beetje zielig dacht God, Mijn Vader en Hij gaat over de liefde, dat komt helemaal goed denkt Jezus en zij stuurde een brief. Jezus twijfelt, soms wordt Hij zelf verliefd, maar durft Hij het het niet tegen Zijn Vader te zeggen, Zijn Moeder werd zwanger zonder zijn vader, maar er was een Heilige Geest. Ik doe het liever zelf.