thuismetsijtze.reismee.nl

Analoog.

In de afgelopen week kreeg ik een tas met drie fototoestellen, een oude 6 x 6 Brownie en 2 spiegelreflex camera's, een Minolta en een Yashica, precies dezelfde camera die ik kocht in 1975 na meer dan 10 x en veel dagen heen en weer te hebben gelopen voor de fotozaak waar het toestel afgeprijst in de etalage lag, een grote uitgave was het, ongeveer 500 gulden, uiteindelijk kocht ik het, ik had het nodig voor mijn studie aan de kunst academie, het was verplicht om een goede camera te hebben, zoiets als boeken die je nodig hebt. Ik heb een map vol met negatieven, dozen met zwart wit foto's, een complete donkere kamer aan spullen (2 x, ook alles van broer Peter ligt er ), veel heb ik nog niet afgedrukt. Het begint te kriebelen, hoevaak ging ik niet op pad met de camera, overdag, vaak midden in de nacht liep ik door de stad Groningen tot het licht werd en ik maakte foto's van wat ik zag, waar zijn ze gebleven ?, ik denk in een doos op zolder. Ik kon er blindelings mee fotograferen, sluitertijd, diafragma, alle instellingen zaten in mijn vingers, dat is nu wel anders, het toestel houd ik als een vreemde in mijn handen, ongemakkelijk en zwaar, waar zijn al die knopjes voor, hoe moet ik ook al weer draaien aan de lens, het diafragma instellen voor een scherpe foto, ik ben het vergeten door het gemak van een kleine digitale camera die veel meer kan en sneller is dan de zware onhandige analoge yashica, ik ben lui geworden. Dat is de wereld van vandaag, we vertrouwen op de apparaten die we hebben, van telefoon tot stofzuiger naar auto en printer, als iets uitvalt zijn we onhand, weten we bijna niet meer wat we moeten doen. Het leven in een donkere kamer is rustgevend, haast is funest, het duurt even voor een film of een foto ontwikkeld is, met een goede afdruk ben je wel een tijdje bezig, maar dan heb je het ook wel helemaal zelf gedaan. Filmrolletjes zijn nog te koop, net als alles voor een de doka, ik ben er nog niet helemaal uit, wel batterijen besteld voor het toestel en films, die kan je nog steeds bij de Hema laten ontwikkelen en afdrukken, over de kwaliteit is niet iedereen te spreken, dus dat wordt weer zelf doen, de spullen heb ik, de kennis ook, de routine moet ik weer op doen door het te proberen, analoog, the Analogues spelen liedjes van the Beatles precies na op de originele instrumenten, alles van vroeger komt terug, maar de tijd niet.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!