thuismetsijtze.reismee.nl

Tweede pinksterdag.

Wat doe je op tweede pinksterdag, appeltaart eten bij je moeder samen met familie, zorgen worden gedeeld, we maken het niet groter dan het is, onze moeder is bijna 93, een gezegende leeftijd, we zijn blij dat ze er nog is, dat we samen voor haar kunnen zorgen als het nodig is. Een moeder die haar hele leven (voor ons) heeft gezorgd, hoe zeggen ze dat, een dienstbaar leven, pas op late leeftijd kwam ze er toe om aan zichzelf te denken, ongeveer een jaar na de dood van mijn vader zei ze; ik heb me nog nooit zo vrij gevoeld. Dat was tien jaar geleden, het lichaam wordt oud, de geest wil dat nog niet erkennen, hulp vragen blijft moeilijk, ik herken het helemaal, hoe moet dat als ik oud word ?

Tweede Pinksterdag moet ingeruild worden voor het Suikerfeest, christelijke feestdagen hebben het moeilijk, wie gelooft er nog ? en dan wel vrij krijgen op die dagen, het is van de gekke, alleen als je aantoonbaar gelooft krijg je die dag vrij, anders gewoon werken, het is niet anders, we moeten strenger worden. Misschien moeten we alle feestdagen afschaffen, je krijgt zoveel vrije dagen, zie maar wat je er mee doet, gezamenlijk een feest vieren doe je maar met gelijkgestemden, koningsdag hoeft voor mij niet, inruilen tegen 5 mei, een dag waarop je je echt vrij kan voelen, 1 mei de dag van de arbeid, dat wordt in omliggende landen uitbundig gevierd, wij geloven het wel, werken moet je toch, dat ga je niet vieren of juist wel ? We zijn een land, een volk van tegenstrijdigheden, verdeeld over bijna alles, behalve als de sporters presteren, maar ook dan blijven we kritisch, alleen een eerste plek telt, anders zijn we teleurgesteld. Over politiek ga ik niet hebben, verkiezingen laten zien dat we tot op het bot verdeeld zijn, probeer daar maar eens een regering van te vormen die de steun heeft van het volk, te veel partijen weten wat goed is voor ons land, wij weten het niet, stemmen op de partij met het gedachtengoed dat het best bij ons past, we worden voor de gek gehouden, in de onderhandelingen worden idealen over boord gezet, verkiezingsbeloften worden gemakkelijk verbroken als het de partijen beter uitkomt, er wordt eindeloos gepraat. Het is tijd voor verandering, tijden veranderen, gaan veranderen, Bob Dylan zong er in de jaren 60 al over, maar ik geloof er niets van, de mens is behoudend en conservatief, eigen geluk eerst en dan pas dat van de ander, als we al aan de ander denken, het liefst willen we dat alles bij het oude blijft, dan kunnen we rustig gaan slapen (het liefst zonder te vallen).