thuismetsijtze.reismee.nl

Paasverhaal.

In de krant staan stukjes over de betekenis van Pasen, over 30 jaar kent niemand die meer, op een school worden de paas stokken aangepast om het voor iedereen gezellig te houden, het kruis op de mijter van Sinterklaas is weg (het was me nog niet opgevallen), kruis beelden verdwijnen uit de huiskamer. We kiezen ervoor om zonder God door het leven te gaan, we weten zelf wel hoe we moeten leven, wat goed of slecht voor ons is, de boom van goed en kwaad hebben we in onze tuin geplant, we plukken er elke dag de vruchten van, de slang ligt onze huiskamer, sist af en toe gevaarlijk, maar probeert de vrouw niet meer over te halen om haar man te verleiden om in de appel te bijten en zo als God te worden, de man is God in het diepst van zijn gedachten, althans zo ziet hij er uit in de reclame.

Vandaag vertelde mijn moeder over de familie van haar vader, een gezin met 14 kinderen, waarvan hij de oudste was, broers en zussen komen voorbij, sommige ken ik van naam en gezicht, het was een heel andere wereld. Ze liepen van Glimmen naar Groningen om bij familie op bezoek te gaan, daarna weer terug, dat is nu niet meer voor te stellen, we lopen voor ons plezier, om iemand te leren kennen, oefenen voor de 4 daagse, naar familie gaan we met de auto als we er tijd voor hebben. Het leven is veranderd, alles gaat snel en sneller, we moeten van alles en nog meer, we nemen niet meer de tijd om ergens heen te lopen alleen maar om daar op bezoek te gaan.

We zijn verleerd om het leven te leiden zoals het bedoelt is, we rennen in plaats van lopen, we kijken liever op een scherm dan elkaar in de ogen, we praten niet meer, we bekijken beelden. Ik wil niet te negatief zijn over de digitale ontwikkelingen, het is de toekomst, mijn toekomst ligt in het verleden, er werden nog brieven geschreven, platen gedraaid, dat soort dingen, toch schrijf ik mijn stukjes op een tablet, kijk of er nog een App je is, nieuwsgierig als ik ben, een soort Adam die in een digitale appel bijt zonder dat Eva het zegt, zij heeft het druk met haar eigen berichten en God zag dat het goed was op zijn telefoon.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!