thuismetsijtze.reismee.nl

De eerste zomerdag.

Mist, de honden uitlaten om zes uur vanmorgen, ik breng de pony naar de wei, het is nog fris buiten, vogels fluiten, het wordt een mooie dag. Het eerste wat ik doe als ik binnen kom in het huis waar ik werk is muziek aanzetten, de Matthaus Passion, koffie zetten, geluid vult de ruimte, ik ga even zitten voordat ik iedereen wakker maak, denk aan mijn moeder die deze muziek altijd opzette in de paastijd, ze wordt oud, ons huis in de Johan Mulderstraat, het was een pleintje, veertig jaar hebben ze er gewoond samen met ons.

Ik zit in de zon , de stoel achterover, de lentezon verwarmt mijn gezicht, zweet op mijn rug, de eerste warme dag. Ik ga rechtop zitten, kijk om me heen, naar boven, de kersenboom staat bijna in bloei, kijk om me heen, witte en roze bloesem, het groen dat voorzichtig de bomen kleurt en ik zit er tussen, gelukkig, voorjaar, het is alles.

De honden gaan te keer, er komen heel veel mensen langs op het ruiterpad, ze wandelen met kinderen en honden, dat doen wij als familie ook wel eens

Veel motoren op de weg, ze worden steeds groter en zwaarder, oude mannen worden weer jong door op een motor hun jeugdigheid te laten zien. Ik doe er af en toe aan mee op mijn oude BMW, meer wil ik er niet over zeggen op deze eerste zomerdag

Op de veranda drink ik een biertje, begin in een nieuw boek, denk aan mijn broers en Jolle, ik vergeet mijn zussen niet en onze moeder al helemaal niet, soms hoor ik de stem van mijn vader als ik de telefoon opneem, met Hielema en hij is er weer even. Ondertussen maak ik een broccoli quiche, denk aan bruine benen op Schiermonnikoog, daar begrijpt niemand iets van ,maar alles weten maakt niet gelukkig.

Ik loop het huis in om te kijken of alles goed gaat, de quiche ziet er goed uit, de honden liggen te slapen, de vloer is een zootje, modder, zand, spinnenwebben aan het plafond, stof nesten in de hoeken, maar ik voel me gelukkig in dit huis. Als ik tijd heb maak ik schoon, ruim ik op, herstel ik kozijnen, schilder ik de buitenkant, maar echt belangrijk is het niet, vriend Jolle zegt dat liefde het allerbelangrijkste is, hij heeft gelijk, maar soms moet er toch iets gebeuren voor het huis instort, maar dan is er altijd nog de aardbevings regeling, in het noorden kom je overal mee weg. Sorry ik mag er geen grappen over maken, alleen in mijn geval.





Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!