thuismetsijtze.reismee.nl

Cirkel.

Vanmorgen vroeg liet ik de honden uit, het werd net licht, vogels floten oorverdovend hun lied, een haan kraaide, het is bijna pasen, drie keer in de morgen dan zal je Mij verloochenen, Petrus ontkent in alle toonaarden, het gebeurt toch in het verhaal, onderweg denk ik er aan. Iemand verloochenen, verraden kan niet, maar het gebeurt als je word gedwongen door marteling, het heeft niets met sterkte te maken, iedereen heeft een breekpunt vroeger of later, behalve in sommige thrillers waarin de hoofdpersoon alles doorstaat en uiteindelijk het recht doet zegevieren, dat is niet de werkelijkheid. Mijn vader heeft wel eens iets verteld over het Scholteshuis in Groningen waar hij terecht kwam na opgepakt te zijn voor iets illegaal's, een heet - koud bad om antwoorden of inlichtingen te verkrijgen, meer zei hij er niet over, over Wilhemshafen helemaal niets. Het ging over Pasen, de opstanding na de dood, na iets vreselijks proberen we weer op te staan en het leven te herpakken, doorgaan, het lukt niet iedereen om dat zonder kleerscheuren te doen, we zijn kwetsbaar. Misschien is het ook goed om open te staan voor verdriet, ook al blijven we er liever ver weg van, hoe dat moet weet ik ook niet, je zoekt het niet op. Verrassend is het wel als er onverwacht iemand op mijn pad komt en met me mee wil lopen, samen, nu nog aarzelend, het is nog een lange weg, maar de eerste stappen zijn gezet. Ik kreeg een boek met deze woorden voorin van Black Elk, Zwarte Eland, ik heb een paar boeken van hem, veel boeken over Indianen, die periode heb ik tien jaar geleden afgesloten met schilderijen, tekeningen, maar het spookt altijd door mijn hoofd, nieuwe tekeningen maken, doorgaan met waar ik toen mee gestopt ben.

Alles wat de Kracht van de Wereld

doet,wordt gedaan in een cirkel.

De hemel is rond en ik heb gehoord

dat de aarde rond is als een bal en

de sterren ook. Als de wind

op zijn krachtigste, wervelt hij.

Vogels maken ronde nesten want hun religie

is dezelfde als de onze. De zon komt op

en gaat onder in een cirkel. De maan doet hetzelfde

en beide zijn rond. Zelfs de seizoenen vormen

een grote cirkel in hun wisseling en komen altijd

terug bij waar ze waren. Het leven van een mens

is een cirkel van kindertijd naar kindertijd.

En zo is de cirkel overal waar kracht beweegt.

Zwarte Eland ( Black Elk), Oglala Sioux (1863 - 1950)


Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!